
Koła naukowe
Koło Naukowe Pedagogów do zadań specjalnych
SKN Pedagogów „Do zadań SPEcjalnych”
siedziba: Zakład Edukacji Osób z Niepełnosprawnością
opiekun: dr hab. Piotr Plichta, prof. UWr, dr Jolanta Lipińska-Lokś
email: skn.specjal@uwr.edu.pl, 330304@uwr.edu.pl
Koło Naukowe Pedagogów do zadań SPEcjalnych jest organizacją studencką, która rozpoczęła swoją działaności we wrześniu 2023 roku.
Głównym celem Naszej działaności jest pobudzanie zainteresowania działaniami na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami i Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi, a w tym rownież:
– rozpoznawanie sytuacji środowiska Osób z Niepełnosprawnościami,
– wspieranie Osób z Niepełnosprawnościami i Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w szerszym uczestnictwie w życiu społecznym,
– integracja ze środowiskiem Osób z Niepełnosprawnościami i Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi,
– promowanie pozytywnych postaw wobec Osób z Niepełnosprawnościami i Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi,
– ogólne upowszechnianie dorobku pedagogiki specjalnej.
Chcielibyśmy, aby nasze działania nie tylko stanowiły okazję do zdobywania wiedzy i doświadczenia, ale także były przyczyną korzystanych zmian, dla całego społeczeństwa – bo tworzymy je RAZEM.
Zarząd Koła:
– przewodnicząca Nicola Perec,
– zastępca Kinga Sławkowska,
– sekretarz Julia Michałczyk.
Opiekunowie Koła:
– dr hab. Piotr Plichta, prof. UWr,
– dr Joanna Lipńska-Lokś.
Zapraszamy na stronę internetową Naszego Koła:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61551627692897
Kontakt:
skn.specjal@uwr.edu.pl
Koło Naukowe Resocjalizacji INWERSJA
Koło Naukowe Resocjalizacji „Inwersja”
siedziba: Instytut Pedagogiki
opiekun: dr Kamila Wylęgły
kontakt: Maria Niemczycka
email: 346056@uwr.edu.pl, knr.inwersja@uwr.edu.pl
Koło zajmuje się:
- poszerzaniem wiedzy i umiejętności studentów w zakresie resocjalizacji;
- rozwijaniem życia naukowego wśród studentów;
- rozwijaniem współpracy naukowej z innymi ośrodkami naukowymi w zakresie problematyki resocjalizacji;
- promowaniem Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego;
- popularyzacją wiedzy pedagogicznej, resocjalizacyjnej;
- przygotowaniem przyszłej kadry pracowników naukowych;
- działalnością profilaktyczno-resocjalizacyjna w środowisku lokalnym.
Koło realizuje swoje cele w szczególności przez:
- organizowanie spotkań naukowych, warsztatów i konferencji;
- prowadzenie badań naukowych, przygotowanie referatów i dyskusji;
- prowadzenie serwisu informacyjnego o działalności Koła w postaci witryny internetowej;
- wyjazdy na seminaria i konferencje;
- spotkania i współpraca z organizacjami o podobnych celach;
- organizowanie i udział w obozach naukowych;
- współprace z instytucjami i towarzystwami naukowymi;
- prezentowanie osiągnięć własnych Koła;
- organizowanie spotkań dyskusyjnych i pokazów filmowych dla członków Koła;
- organizację praktyk studenckich.
Koło Naukowe Zielone Wzgórze
KNS Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Zielone Wzgórze
siedziba: Instytut Pedagogiki
opiekun: dr Marta Kondracka-Szala
kontakt: Anna Miszke
email: 338713@uwr.edu.pl
Jesteśmy grupą osób pasjonujących się edukacją przedszkolną i wczesnoszkolną, zaangażowanych w rozwijanie kompetencji i zdobywanie doświadczeń w tym obszarze. Naszym celem jest budowanie solidnych podstaw teoretycznych, które będą wsparciem dla praktycznych działań edukacyjnych. Z zainteresowaniem obserwujemy zmiany w polskim systemie oświaty oraz eksplorujemy możliwości edukacji alternatywnej. Dążymy nie tylko do samorozwoju, ale także do aktywnego wdrażania zdobytej wiedzy w pracy z dziećmi.
Nasze działania obejmują m.in. rozwijanie różnych form aktywności naukowej, zaangażowanie w pracę naukowo-badawczą oraz współpracę z innymi organizacjami, środowiskami i autorytetami z zakresu pedagogiki. Wspieramy inicjatywy promujące rozwój i edukację dzieci oraz wspieramy proces integracji środowiska studenckiego.
Więcej o nas dowiesz się tutaj:
Facebook: Zielone Wzgórze – Koło Naukowe
Instagram: zielone_wzgorze_skn
Interdyscyplinarne Koło Naukowe Variograf
Interdyscyplinarne Koło Naukowe Variograf
Opiekun: dr Aleksander Kobylarek
IKN Variograf zostało założone w 2006 r. przez studentów pedagogiki (w większości andragogiki). Od samego początku jego działalność była nastawiona na promowanie twórczości naukowej studentów i badania interdyscyplinarne. Podstawowa działalność koła polega na regularnych spotkaniach w czwartki o godz. 18.00 w auli Uniwersytetu Trzeciego Wieku, podczas których zwykle jeden z członków koła prezentuje wyniki swoich badań, dyskutowanych wspólnie w drugiej części spotkania. Oprócz tego, członkowie koła organizują dla studentów cykl szkoleń otwartych, wzmacniających kompetencje miękkie, pod nazwą „Kuźnia Kadr”. Szkolenia odbywają się zwykle w drugim semestrze (kwiecień/maj) a rekrutacja ma miejsce w marcu.
Koło jest zorientowane na wzmocnienie kompetencji naukowych studentów, którzy rozważają podjęcie studiów doktoranckich. Dzięki regularnemu uczestnictwu w spotkaniach i pracach koła, studenci mogą wzmocnić swoje kompetencje komunikacyjne, które są niezbędne w dyskusji wyników własnych dociekań naukowych:
- sztukę prezentacji,
- sztukę pisania i redagowania artykułów naukowych,
- umiejętność reagowania na negatywną recenzję.
Studenci przygotowują swoje pierwsze wystąpienia naukowe, prezentacje konferencyjne i artykuły naukowe, zgłaszane później do publikacji. Dzięki temu są oni dobrze przygotowani do pracy naukowej a co za tym idzie- świadomie podejmują decyzje o rozpoczęciu studiów doktoranckich i szybko osiągają wysokie wyniki, co przekłada się na liczne stypendia, pozytywnie wyróżniając się tym samym spośród innych.
Studenci i ‘absolwenci’ Variografu, kształcą się również w sztuce organizowania konferencji naukowych i redagowania czasopism. Najlepsi są zapraszani do redagowania dwóch periodyków, znajdujących się na ministerialnej liście czasopism punktowanych „Ogrody Nauk i Sztuk” (www.ogrodynauk.pl) oraz „Journal of Education Culture and Society” (www.jecs.pl) .
Ostatni wymiar działalności koła to międzynarodowa współpraca naukowa i edukacyjna. Członkowie koła i współpracujący doktoranci mają możliwość realizowania pierwszych międzynarodowych projektów badawczych i edukacyjnych koordynowanych przez opiekuna koła zarówno na miejscu jak i podczas wyjazdów do Hiszpanii, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Włoch, Portugalii, Turcji, na Węgry, Białoruś i Ukrainę.
Koło naukowe korzysta ze strony na facebooku: Facebook i prowadzi rekrutację przez cały rok. Żeby zostać członkiem koła, należy napisać na adres opiekuna- dra Aleksandra Kobylarka aleksander.kobylarek@gmail.com i umówić się na rozmowę kwalifikacyjną. Zaświadczenie o członkostwie można otrzymać nie wcześniej niż po jednym semestrze pracy w kole.
Studenckie Koło Naukowe Life Designing
Opiekunowie: dr Marek Podgórny, dr Violetta Drabik-Podgórna
SKN Life Designing nieformalnie działa od wiosny 2017, oficjalnie od października 2018 roku. Krótki okres funkcjonowania nie przeszkodził jednak członkom Koła w realizacji różnorodnych projektów.
Są to m.in.:
* Rajdy Pedagoga;
* Instytutowa Gra Terenowa „Instytut Explorer”;
* Instytutowa Giełda Kół Naukowych „Skołowani”;
* Folder SKN Pedagogów Life Designing,
* Piknik Pedagoga,
* liczne wykłady i warsztaty.
Jako Koło bierzemy również udział w organizacji konferencji i seminariów naukowych Katedry UNESCO Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego z udziałem wybitnych prelegentów z całego świata, jak np. prof. David Blustein (USA), prof. Jean Guichard (Francja) czy prof. Maria Eduarda Duarte (Portugalia).
Koło prężnie rozwija się także od strony naukowej. Bierzemy udział w konferencjach naukowych, a ostatnio nasze członkinie przeprowadziły badania sondażowe na temat zjawiska duchowości.
Prowadzimy również fanpage w portalu społecznościowym Facebook, gdzie publikujemy wpisy różnego rodzaju – znaleźć tam można informacje o naszych aktualnych projektach i tych, które planujemy w niedalekiej przyszłości, fotorelacje z podjętych działań, a także posty-inspiracje.
W trakcie naszych spotkań uczymy się od siebie wzajemnie, wymieniamy się spostrzeżeniami i poglądami, dyskutujemy i zadajemy pytania, eksplorujemy ciekawe obszary tematyczne. Tym, co inspiruje nas do działania, jest z jednej strony pedagogika personalistyczna, a z drugiej koncepcja life designing, tworzona przez M.L. Savickasa. Koncepcja life designing stanowi kontynuację podejścia rozwojowego i najmocniej zaznacza swoją obecność w poradnictwie konstruowania życia. W szerszym ujęciu koncepcja LD może znaleźć zastosowanie w działaniach edukacyjnych i pomocowych. Novum tego podejścia to przejście od przedmiotowego traktowania osoby szukającej wsparcia (często sprowadzanej jedynie do roli aktora, który odgrywa przygotowane wcześniej scenariusze) do podmiotowego, holistycznego i wielowymiarowego postrzegania człowieka (rozumianego jako autor i konstruktor swojego życia). Rolą osób wspierających jest koncentrowanie się na życiowych tematach klienta/wychowanka i znaczeniach, jakie nadaje wydarzeniom biograficznym. Zamierzeniem jest rozwijanie refleksyjności niezbędnej przy budowaniu osobistych projektów. Proponowana koncepcja pomagania jest nastawiona na wspieranie rozwoju w różnych aspektach życia.
Jeśli lubicie dzielić się swoimi przemyśleniami i pomysłami nie tylko na zajęciach, szukacie swojego miejsca w murach Instytutu – zapraszamy! Zainspirujmy siebie nawzajem!
Więcej informacji o dokładnych terminach spotkań i aktualnych działaniach Koła na bieżąco na naszym fanpage’u
