
Studia licencjackie
Studia licencjackie na kierunku Pedagogika realizowane są zgodnie ze Standardami Kształcenia Nauczycieli, co oznacza, że wymagają kontynuacji na studiach magisterskich.
Program studiów I-go stopnia oprócz przygotowania merytorycznego wyposaża studenta również w przygotowanie pedagogiczne do projektowania i realizacji różnego rodzaju zajęć (w zależności o wybranej specjalności) w szkołach podstawowych lub ponadpodstawowych.
Zgodnie z nowymi przepisami kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela-pedagoga, prowadzącego zajęcia w placówkach oświatowych zdobywają absolwenci jednolitych studiów magisterskich lub studiów realizowanych w formule 3+2 na jednym kierunku.
Edukacja Dorosłych i Marketing Społeczny
Ogólna charakterystyka specjalności
Propozycja dla osób, które chcą świadomie i aktywnie towarzyszyć w rozwoju dorosłych poprzez edukację, kulturę, komunikację oraz innowacyjne strategie promowania zmian społecznych. Podczas studiów studenci zdobywają wiedzę o procesach uczenia się dorosłych (na różnych etapach dorosłości), a także poznają koncepcję uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach – formalnym, pozaformalnym i nieformalnym. Studenci uczą się diagnozować potrzeby edukacyjne zarówno jednostek, jak i grup społecznych oraz projektować skuteczne rozwiązania edukacyjne. Dzięki interdyscyplinarnemu charakterowi specjalności studenci pogłębiają wiedzę z zakresu psychologii, socjologii, zarządzania i kulturoznawstwa. Poznają mechanizmy funkcjonowania małych grup, uczą się stosować nowoczesne techniki marketingu społecznego, analizują najnowsze zjawiska kulturowe oraz strategie zarządzania. Absolwenci tej specjalności stają się ekspertami w zakresie edukacji dorosłych, którzy potrafią projektować oraz wdrażać skuteczne programy rozwojowe, zarządzać procesami edukacyjnymi i wykorzystywać narzędzia marketingu społecznego oraz nowe technologie do budowania świadomego społeczeństwa. Ich umiejętności znajdują zastosowanie w instytucjach edukacyjnych, organizacjach pozarządowych, sektorze HR, firmach szkoleniowych oraz w projektach związanych z edukacją obywatelską i kulturą.
Wybrane przedmioty specjalnościowe:
- Andragogika
- Psychologia rozwoju dorosłych
- Problemy aktywizacji i rozwoju społeczności lokalnych
- Edukacja kulturalna dorosłych
- Film w działaniach edukacyjnych
- Podstawy zarządzania karierą
- Podstawy tutoringu, coachingu i mentoringu
- Nowoczesne technologie informacyjne w edukacji dorosłych
- Metodyka pracy z grupą
- Metodyka projektów edukacyjnych
- Podstawy pracy edukacyjnej z seniorami
- Marketing społeczny
Przedmioty specjalnościowe są realizowane są przez pracowników Zakładu Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych:
prof. dr hab. Witold Jakubowski – pedagog i filmoznawca
prof. dr hab. Martyna Pryszmont – andragożka i metodolożka, certyfikowana tutorka Uniwersytetu Wrocławskiego
dr Joanna Golonka-Legut – andragożka, leśna przewodniczka
dr Aleksander Kobylarek – andragog, instruktor teatralny, koordynator międzynarodowych projektów w zakresie edukacji dorosłych
dr Adrianna Nizińska – andragożka
dr Marek Podgórny – andragog, certyfikowany tutor i coach (ICC)
Praktyki
W ramach studiów na specjalności EDIMS studenci odbywają praktykę w wymiarze 180 godzin, w miejscach właściwych dla profilu kształcenia.
W trakcie praktyk studenci poznają strukturę, organizację i specyfikę placówki lub firmy, zakres, metody i formy pracy. Obserwują i towarzyszą różnym formom działań profesjonalnych realizowanych przez pracowników placówki lub firmy, samodzielnie realizują zadania omówione z opiekunem praktyki z ramienia instytucji. Mają możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej w trakcie studiów wiedzy teoretycznej, uzyskują doświadczenie, umiejętności i kompetencje typowe i niezbędne do efektywnego funkcjonowania na terenie określonej placówki lub firmy, które mogą w przyszłości stać się ich miejscem pracy.
Miejsca zatrudnienia absolwentów specjalności EDiMS
- organizacje pozarządowe (fundacje i stowarzyszenia) dostarczające usługi edukacyjne dla społeczności lokalnych,
- działy HR w różnego typu przedsiębiorstwach, firmach konsultingowych – w szczególności na stanowiskach: rekruter, szkoleniowiec,
- instytucje zajmujące się organizacją różnego typu działalności edukacyjnej dla dorosłych (Zakłady Doskonalenia Zawodowego, szkoły dla dorosłych),
- instytucje administracji samorządowej na stanowiskach odpowiedzialnych za edukację, placówki kultury (kluby, ośrodki kultury),
- instytucje zajmujące się aktywizacją i edukacją osób starszych,
- media lokalne, prasa.
Koordynator
dr Joanna Golonka-Legut
pokój 40 c
tel. 713672001 wew. 133
joanna.golonka-legut@uwr.edu.pl
Pedagogika opiekuńcza z terapią
Praca po ukończeniu POzT związana jest z dziećmi i młodzieżą, które:
- wywodzą się ze środowisk patologicznych, dysfunkcyjnych,
- są pozbawione trwale lub czasowo opieki rodziny własnej,
- są zagrożone marginalizacją, wykluczeniem społecznym, uzależnieniami,
- cechują je deficyty edukacyjne,
- nie mają przyswojonych norm społecznych,
- przejawiają problemy w zakresie komunikacji interpersonalnej,
- mają zaburzone umiejętności współpracy w grupie,
- wykazują niskie poczucie własnej wartości,
- mają problemy emocjonalne,
- sprawiają problemy wychowawcze.
W zakresie wiedzy w ramach POzTstudenci poznają:
uwarunkowania prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, metody pracy w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, współczesne tendencje w opiece na świecie, założenia reformy systemu opieki w Polsce.
W zakresie umiejętności w ramach POzT rozwijają umiejętności w zakresie:
- diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny (diagnostyka opiekuńcza),
- prowadzenia profilaktyki zagrożeń rozwojowych i uzależnień (opieka profilaktyczna),
- prowadzenia terapii dzieci i młodzieży z trudnych środowisk (opieka terapeutyczna),
- kompensacji deficytów opieki i wychowania w rodzinach dysfunkcyjnych (opieka kompensacyjna),
- interwencji w sytuacjach kryzysowych (opieka interwencyjna),
- organizowania i prowadzenia grup dzieci i młodzieży pozbawionych trwale lub czasowo opieki rodzicielskiej (opieka całkowita),
- prowadzenia korekty i kompensacji trudności wychowawczych i szkolnych u uczniów i wychowanków (opieka wychowawcza i edukacyjna).
- pomagania w radzeniu sobie ze stresem szkolnym przez uczniów i wychowanków,
- pracy w zespole.
W zakresie kompetencji społecznych w ramach POzT:
studenci rozumieją powinności pedagoga oraz obowiązki wynikające z pełnienia roli opiekuna i wychowawcy dzieci i młodzieży oraz potrzebę uczenia się przez całe życie.
Po ukończeniu studiów w ramach POzT absolwenci mają pełne kwalifikacje do pracy:
- Jako wychowawca w placówkach opieki całkowitej:
- placówkach socjalizacyjnych (dom dziecka, dom małego dziecka),
- placówkach interwencyjnych (pogotowie opiekuńcze).
- Jako wychowawca w placówkach opieki częściowej:
- szkolnych (świetlica, zespół zajęć pozalekcyjnych),
- jako pedagog szkolny,
- wspomagających proces kształcenia (internat, bursa),
- wsparcia dziennego (świetlica środowiskowa, klub środowiskowy, klub osiedlowy, ognisko wychowawcze, placówki TPD),
- terapeutycznych (świetlica socjoterapeutyczna, młodzieżowy ośrodek socjoterapii).
Po dodatkowych przeszkoleniach i stażach absolwenci mogą także znaleźć pracę:
- Jako konsultant w:
- ośrodkach adopcyjnych,
- ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych,
- instytucjach pomocy społecznej,
- biurach porad obywatelskich,
- centrach pomocy rodzinie i poradniach.
- Jako etatowy opiekun – rodzic w:
- rodzinnych formach opieki (rodzinnym domu dziecka, kontraktowej rodzinie zastępczej, pogotowiu rodzinnym).
Kto powinien wybrać POzT?
Praca z dziećmi w placówkach nie jest łatwa, więc kandydat na pedagoga opiekuńczego powinien: być otwarty na problemy dzieci od przedszkolaków po młodzież, być odporny na porażki, brak efektów w pracy, być gotowy do pracy z rodzinami dysfunkcyjnym, chcieć się nieustannie uczyć nowych metod diagnozy i terapii, umieć grać na instrumencie muzycznym, ładnie rysować lub mieć inną pasję, mieć kreatywne pomysły na rozwiązywanie problemów codziennych.
Koordynator specjalności Pedagogika Opiekuńcza z Terapią:
dr Honorta Czajkowska
honorata.czajkowska@uwr.edu.pl
71 367 20 01 w.181
Instytut Pedagogiki ul. Dawida 1 Pokój 56A II piętro
Resocjalizacja
Specjalność Resocjalizacja przygotowuje do pracy opiekuńczej, wychowawczej i terapeutycznej z osobami niedostosowanymi społecznie – zarówno z dziećmi i młodzieżą w placówkach dla nieletnich, jak i z dorosłymi w zakładach penitencjarnych. W ramach studiów studenci uczą się projektować, realizować i ewaluować działania resocjalizacyjne, na które składają się wpływy osobiste wychowawców, organizowanie aktywności grupy, tworzenie i korzystanie z dóbr kultury.
By lepiej rozumieć …
- Teorie przyczyn przestępczości
- teorie kryminologiczne pozwolą Ci zrozumieć społeczno‐kulturowe źródła zaburzeń w zachowaniu i skłonności przestępczych.
- Psychologia kliniczna i społecznego niedostosowania
- teorie psychologiczne pozwolą zrozumieć indywidualne i społeczne podłoże zaburzeń emocjonalnych, deficytów kontroli wewnętrznej i antyspołecznych postaw.
- Pedagogika specjalna
- w praktyce resocjalizacyjnej wielkim problemem są sprzężenia zaburzeń w zachowaniu z zaburzeniami funkcji umysłu oraz biologiczne źródła antysocjalności.
- Patologia społeczna
- o tym, co nas niepokoi w życiu społecznym oraz w funkcjonowaniu instytucji, które z założenia powinny służyć ludziom a służą …
By wiedzieć co robić …
- Pedagogika resocjalizacyjna oraz metodyka resocjalizacji
- dwa kluczowe dla specjalności przedmioty. Dowiesz się z czego składa się mikrosystem oddziaływań na osoby niedostosowane i ich środowisko rodzinne oraz jakie sposoby pracy są bardziej a jakie mniej sensowne.
- Pedagogika penitencjarna
- wszystko co powinieneś wiedzieć o zakładzie karnym, o ludziach którzy odbywają tam karę i tych którzy z nimi pracują.
- Diagnostyka w resocjalizacji
- zanim podejmiesz jakiekolwiek działanie resocjalizujące musisz wcześniej poznać człowieka, jego środowisko, sposób myślenia, mocne i słabe strony …
- Profilaktyka niedostosowania społecznego
- o tym jak skutecznie zapobiegać zanim trzeba będzie resocjalizować.
- Terapia pedagogiczna oraz praca korekcyjna z dziećmi z zaburzeniami w zachowaniu
- czasem bez terapii współistniejących zaburzeń nie ma szans na udaną resocjalizację.
By dostrzegać kontekst …
- Europejskie systemy resocjalizacji
- każdego zainteresowanego pracą z osobami niedostosowanymi społecznie zaciekawią zapewne rozwiązania stosowane w innych krajach.
- Podstawy prawa rodzinnego oraz prawne podstawy resocjalizacji
- nie kształcimy prawników ale bez świadomości ram prawnych nie da się organizować procesu resocjalizacji.
- Prawa człowieka i ich ochrona
- czyli o tym co si ę nale ży każdemu niezależnie od tego czy jest kimś ważnym, szarym człowiekiem, czy złoczyńcą.
By się rozwijać …
- Higiena pracy pedagoga
- resocjalizacja to trudne zajęcie a więc jak się nie wypalić, pozostając człowiekiem wrażliwym.
- Seminaria monograficzne i seminarium licencjackie
- nauczysz się projektować działania profilaktyczne lub resocjalizacyjne oparte na teorii i diagnozie, będziesz sprawnie pisać własne teksty na tematy związane z profilaktyką i resocjalizacją.
Praktyki i miejsca pracy
- W instytucji karnej (Zakład Karny lub Areszt Śledczy)
- W instytucji poprawczej (Zakład Poprawczy, Schronisko dla Nieletnich, MOAS)
- W instytucji wychowawczej (ośrodek socjoterapii, sąd – przy kuratorze, szkoła – przy pedagogu szkolnym).
W tych placówkach absolwenci resocjalizacji mogą znaleźć zatrudnienie.
Koordynator specjalności resocjalizacja
dr Arkadiusz Kamiński
arkadiusz.kaminski@uwr.edu.pl
Telefon Instytut Pedagogiki: 71 367 20 01 w. 160
Telefon: 605‐042‐946
Strona: www.e‐pkw.pl
Mail: pkw@kn.pl
Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna
Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna (studia 3-letnie licencjackie)
Studia na specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna umożliwiają zdobycie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk społecznych o fenomenie pomagania oraz nabycie kompetencji, które gwarantują efektywne funkcjonowanie w obszarze szeroko rozumianego poradnictwa.
Studenci poznają:
- teorie pomocy i poradnictwa,
- kulturowe uwarunkowania jego działania,
- prawidłowości i zaburzenia rozwoju,
- koncepcje rozwoju zawodowego i zarządzania karierą,
- metody wspierania rozwoju osobistego i terapii pedagogicznej,
- zagadnienia z zakresu poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego.
Wybrane przedmioty:
- Podstawy pomocy psychopedagogicznej i poradnictwa
- Psychopatologia rozwoju
- Metody pracy w poradnictwie indywidualnym i grupowym
- Wprowadzenie do poradoznawstwa
- Poradnictwo wielokulturowe
- Orientacja i poradnictwo zawodowe z metodyką
- Zarządzanie karierą
- Podstawy wiedzy o małżeństwie i rodzinie
- Poradnictwo wychowawcze i rodzinne z metodyką
- Seksuologia i planowanie rodziny
- Interwencja i terapia psychopedagogiczna
- Metody diagnozy i terapii pedagogicznej
- Logopedia
- Treningi (relaksacyjny, interpersonalny, asertywności, umiejętności wychowawczych)
- Metody terapii pedagogicznej
- Metody prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne
Metody dydaktyczne:
Studia realizowane są zarówno z wykorzystaniem wykładów i seminariów, jak i z zastosowaniem metod aktywizujących, np.:
- gry symulacyjne,
- odgrywanie ról,
- case study,
- wideotrening,
- photolangage.
- Kładziemy nacisk na uczenie się w oparciu o doświadczenie, zgodnie z modelem D. Kolba.
Kompetencje:
Absolwent licencjackich studiów pedagogicznych na specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna potrafi dokonać refleksyjnego oglądu rzeczywistości edukacyjnej, rozumie jej społeczno-kulturowy kontekst oraz jest przygotowany do samodzielnego projektowania własnego rozwoju zawodowego.
Szczegółowe kompetencje zdobywane w trakcie studiów to:
- diagnozowanie możliwości i potrzeb oraz wspomaganie rozwoju dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
- organizowanie i prowadzenie poradnictwa indywidualnego i grupowego oraz szkoleń;
- stosowanie nowoczesnych metod i technik doradztwa;
- prowadzenie pracy korekcyjno-kompensacyjnej;
- organizowanie i prowadzenie poradnictwa wychowawczego dla dzieci, rodziców i nauczycieli, podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych;
- organizowanie oraz prowadzenie poradnictwa edukacyjnego i zawodowego, zarządzanie karierą i informacją zawodową;
- prowadzenie poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego,
- projektowanie i realizacja działań edukacyjnych w zakresie wspierania, optymalizacji i korekty procesów rozwojowych.
Możliwości zatrudnienia:
Zdobyta wiedza i kompetencje (umiejętności komunikacyjne, sprawne posługiwanie się warsztatem diagnostycznym, umiejętność tworzenie własnego warsztatu metodycznego) predysponują go do zatrudnienia jako nauczyciela – pedagoga, doradcy, trenera w:
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych, zawodowych, małżeńskich i rodzinnych,
- szkołach każdego typu,
- Urzędach Pracy,
- Centrach Informacji i Planowania Kariery Zawodowej,
- Centrach Edukacji i Pracy Młodzieży
- Akademickich Biurach Karier
- instytucjach administracji samorządowej,
- centrach doradztwa prowadzonych przez organizacje pozarządowe i stowarzyszenia,
- świetlicach terapeutycznych i środowiskowych,
- ośrodkach adopcyjnych,
- ośrodkach poradnictwa obywatelskiego,
- agencjach doradztwa personalnego i pośrednictwa pracy,
- działach ds. personalnych i rozwoju kadr,
- innych punktach konsultacyjnych i doradczych.
Na pytania dotyczące specjalności można uzyskać więcej informacji u koordynatora:
dr Violetta Drabik-Podgórna
pok. 31 A
71 367 20 01 w.128
violetta.drabik-podgorna@uwr.edu.pl
Po II semestrze studenci wybierają jedną ze specjalności: edukacja dorosłych i marketing społeczny; pedagogika opiekuńcza z terapią; poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna; resocjalizacja. Uruchomienie specjalności nastąpi w przypadku wybrania jej przez minimum 20 studentów. W przypadku większej liczby kandydatów na daną specjalność (powyżej 30 osób) o przyjęciu decydować będą kryteria ustalone przez Instytut Pedagogiki.