
Studia jednolite magisterskie
Pedagogika specjalna
Celem ogólnym kształcenia na kierunku Pedagogika specjalna jest przygotowanie specjalistów, posiadających wiedzą ogólną i kierunkową oraz umiejętności i kompetencje niezbędne do rozumienia i organizowania procesów edukacji dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także świadomych indywidualnych i środowiskowych uwarunkowań tych procesów.
W ramach obowiązkowego modułu Edukacja włączająca można uzyskać kwalifikacje nauczyciela edukacji włączającej, czyli nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne w oddziale przedszkolnym integracyjnym lub klasie integracyjnej oraz nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne w oddziale przedszkolnym ogólnodostępnym lub klasie w szkole ogólnodostępnej . Absolwent kierunku Pedagogika specjalna może również prowadzić indywidualne zajęcia rewalidacyjne w placówkach oświatowych.
W ramach kierunku Pedagogika specjalna studenci mogą wybrać dwie specjalności: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (EIRONI) oraz Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD).
Specjalność EIRONI daje kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, nauczyciela wychowawcy, nauczyciela pedagoga, nauczyciela terapeuty dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną (NI) w placówkach dla nich przeznaczonych (rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli). Absolwent kierunku i specjalności może poszukiwać zatrudnienia w następujących placówkach:
- przedszkola i szkoły ogólnodostępne (jako nauczyciel współorganizujący kształcenie – pedagog specjalny)
- przedszkola i szkoły specjalne (jako nauczyciel dzieci i młodzieży z głębszą i głęboką NI, nauczyciel pedagog, nauczyciel terapeuta),
- przedszkola i szkoły integracyjne lub oddziały i klasy integracyjne w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych (jako nauczyciel współorganizujący kształcenie – pedagog specjalny, nauczyciel terapeuta)
- ośrodki szkolno-wychowawcze (jako nauczyciel dzieci i młodzieży z głębszą i głęboką NI, nauczyciel pedagog, nauczyciel terapeuta)
- ośrodki diagnostyczno-rehabilitacyjne (jako nauczyciel pedagog specjalny, nauczyciel terapeuta)
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne (jako nauczyciel pedagog specjalny, nauczyciel terapeuta)
- poradnie specjalistyczne (jako nauczyciel pedagog specjalny, nauczyciel terapeuta)
- placówki opieki zdrowotnej, (jako nauczyciel pedagog specjalny, nauczyciel terapeuta)
- placówki wychowania pozaszkolnego (jako pedagog specjalny)
- środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej (jako pedagog specjalny terapeuta)
Specjalność WWRD daje kwalifikacje nauczycielskie do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka , które mogą być organizowane w: przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach, placówkach niepublicznych prowadzonych przez organizacje pozarządowe .
Absolwent specjalności WWRD dysponuje wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi umożliwiającymi:
- planowanie wsparcia dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością lub z orzeczoną niepełnosprawnością oraz jego rodzinie z wykorzystaniem odpowiednio dobranych metod i technik wspomagających i stymulujących rozwój dziecka, w oparciu o zasoby rodziny,
- ewaluację przebiegu udzielanej pomocy i monitorowanie postępów rozwoju dziecka w celu modyfikacji programu wsparcia oraz dokonywanie oceny uzyskanych efektów,
- współpracę z zespołem specjalistów w celu zaplanowania i udzielenia interdyscyplinarnej i kompleksowej pomocy dziecku oraz jego rodzinie;
- współpracę z rodziną i najbliższym środowiskiem dziecka.
Koordynator:
dr hab. Beata Cytowska
beata.cytowska@uwr.edu.pl
71 367 20 01 w.180
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Absolwent/ka jednolitych 5-letnich studiów magisterskich kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna otrzyma kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela/nauczycielki przedszkoli i nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej, zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Absolwent/ka zdobędzie wiedzę o charakterze interdyscyplinarnym, ogólną i kierunkową, przygotowującą do aktywnego uczestnictwa we wszystkich sferach życia społecznego. W zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej uzyska pogłębioną wiedzę dotyczącą prawidłowości rozwojowych i procesów edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zdobędzie kompetencje i umiejętności niezbędne do wspierania integralnego rozwoju dziecka w procesie edukacji, personalizowania procesu kształcenia i wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości dzieci/uczniów. Będzie przygotowany/a do ciągłej aktualizacji swojej wiedzy, jej poszerzania oraz do twórczego reagowania na zmieniającą się rzeczywistość. Jego/Jej ważną cechą będzie zdolność twórczego oddziaływania na swoje środowisko pracy oraz aktywna działalność w środowisku lokalnym.
Wybrane przedmioty specjalnościowe:
- Pedagogika przedszkolna
- Pedagogika wczesnoszkolna
- Dydaktyka edukacji przedszkolnej
- Dydaktyka edukacji wczesnoszkolnej
- Kultura przedszkola i szkoły
- Edukacja międzykulturowa
- Edukacje i metodyki: matematyczna, polonistyczna, plastyczna, techniczna, muzyczna, społeczno-przyrodnicza, zdrowotna, nauczania języka angielskiego, wychowania fizycznego, informatyczna i posługiwania się TiK
- Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego u dzieci
- Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa
- Współpraca nauczyciela z rodzicami i środowiskiem wychowawczym
- Diagnoza funkcjonalna
- Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Metody diagnozy dzieci ze SPE
- Edukacja dziecka z problemami w obszarze językowym
- Edukacja dziecka z trudnościami w uczeniu się matematyki
- Elementy logopedii w pracy nauczyciela
- Metody rozwiązywania trudności wychowawczych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Konstruowanie programów pracy wychowawczo-dydaktycznej
- Ewaluacja i ocenianie w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Praca w świetlicy szkolnej
- Edukacja w instytutach kultury
- Pedagogika twórczości
- Metody wspierające twórczy rozwój dziecka
- Metody arteterapii
- Warsztaty edukacji teatralnej
- Animacja zabawy
- Przywództwo edukacyjne w pracy nauczyciela
- Wystąpienia publiczne z kulturą żywego słowa
- Zarządzanie projektami edukacyjnymi
- Warsztaty rozwoju zawodowego
- Warsztaty zapobiegania agresji
- Stres i zarządzanie stresem
Absolwent/ka będzie przygotowany/a do podjęcia pracy w placówkach publicznych i niepublicznych: jako nauczyciel/ka w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego, jako nauczyciel/ka wczesnoszkolny/a w szkołach podstawowych, w tym w oddziałach/klasach integracyjnych.
Koordynator:
dr Agnieszka Janik (p. 48d)
agnieszka.janik@uwr.edu.pl
tel. 71 367 20 01 w.180