
Konferencja Naukowo – Edukacyjna: Czas i przestrzeń w edukacji dzieci
16 grudnia 2024 roku: 9.00 – 17.30
Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu przy ul. Fryderyka Joliot-Curie 12
Zakład Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Koło Naukowe Studentów Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej „Zielone Wzgórze” serdecznie zapraszają do udziału w konferencji.
DLACZEGO WARTO?
Przedmiotem obrad będzie dzielenie się wiedzą i doświadczeniem między praktykami aktywnie działającymi na różnych płaszczyznach edukacji, badaczami oraz przyszłymi nauczycielami (obecnie studentami), co stanowi doskonałą okazję do dyskusji nad przykładami dobrych praktyk, rekomendacjami, zadawaniem ciekawych pytań, budzeniem niepokoju poznawczego oraz wytyczaniem nowych kierunków badań dotyczących organizacji czasu i środowiska uczenia się w edukacji dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Współczesne podejścia w edukacji podkreślają znaczenie elastycznych, adaptacyjnych środowisk oraz personalizacji czasu i metod pracy, które odpowiadają na różnorodne potrzeby i możliwości dzieci, co stanowi kluczowy aspekt procesu edukacyjnego.
Placówki edukacyjne – przedszkola i SP, które aktywnie współpracują z Instytutem Pedagogiki UWr zaproszone zostały do zorganizowania podczas Konferencji (w holu) stanowisk-stoisk, w których będą mogły zaprezentować funkcjonowanie i organizację czasoprzestrzeni w ich placówce.
Podczas Konferencji swoje stoiska zaprezentują:
International Montessori Academy Wroclaw
Creo – Autorska Szkoła Podstawowa
Jaskółka Autorska Szkoła Podstawowa
Navigo Wrocław – Autorska Szkoła Podstawowa
Szkoła Podstawowa nr 113 we Wrocławiu
Publiczna Szkoła Podstawowa Specto we Wrocławiu
KOM Szkoła Społeczna Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren w Miliczu
Niepubliczna Szkoła Podstawowa ALTRA w Jelczu-Laskowicach
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Wszystkim Uczestnikom zapewniamy przerwę kawową oraz komplet materiałów konferencyjnych.
Udział w konferencji jest bezpłatny, jednak z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc, rejestracja jest obowiązkowa.
PROGRAM KONFERENCJI:
9.00 – 9.30: Rozpoczęcie i uroczyste otwarcie
dr hab. Paweł Klint, prof. UWr, Dziekan Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych UWr,
dr hab. Martyna Pryszmont, prof. UWr, Dyrektor Instytutu Pedagogiki UWr
dr Marta Kondracka-Szala, Kierownik Naukowa Konferencji
Ewa Skrzywanek, Dolnośląski Kurator Oświaty
Marcin Miedziński, Zastępca Dyrektora Wydziału Przedszkoli i Szkół Podstawowych, Departament Edukacji
9.00 – 11.00: I sesja plenarna
Czas i przestrzeń w edukacji dzieci – perspektywa przyszłych nauczycielek/nauczycieli
Koło Naukowe Pedagogów „Do zadań SPEcjalnych” Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Wrocławski
Wykorzystanie elementów alternatywnych i wspomagających metod komunikacji (AAC) w przestrzeni klasy w edukacji włączającej – diagnoza postaw nauczycieli wobec AAC 2.
Koło Naukowe Pedagogów, Akademia Nauk Stosowanych im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie
Przyjazna przestrzeń szkoły – nasze doświadczenia z wizyt studyjnych
Koło Naukowe Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej GOGI, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Jagielloński
Rola współpracy zespołu nauczycielskiego w pomocy dziecku z orzeczeniem o wczesnym wspomaganiu rozwoju
Koło Naukowe Pedagogiki Opiekuńczo- Wychowawczej „RAZEM” Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Współtworzenie przestrzeni szkolnej przez uczniów
Koło Naukowe Studentów Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej „Zielone Wzgórze” Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Wrocławski
Inspiracje z wybranych koncepcji edukacyjnych w organizacji czasu i przestrzeni w edukacji dzieci
11.00 – 11.30: Przerwa kawowa
11.30 – 14.30: II sesja plenarna
Czas i przestrzeń w edukacji dzieci. Badania i rekomendacje – o czym warto wiedzieć?
Anna Hildebrandt – Mrozek
Sekret szczęśliwych szkół? O koncepcji „pozytywnego wykorzystania czasu”
Marta Grześko – Nyczka
Edukacyjny potencjał przestrzeni klasy szkolnej: jak aranżacja sal wpływa na efekty uczenia się
Anna Szulc
Rola empatycznej edukacji we współczesnym społeczeństwie
Wiesława Mitulska
O zakrzywianiu czasoprzestrzeni w edukacji wczesnoszkolnej – szanse, wyzwania, inspiracje
Joanna Malinowska, Agnieszka Stachnik
Czeskie odsłony pedagogiki przeżyć a praca terenowa
Agnieszka Jędrzejowska – Kociuba, Emilia Olejnik – Krupa, Daniela Winnicka
Czasoprzestrzeń terapeutyczna
14.30 – 15.00: Przerwa na lunch
15.00 – 17.00: III sesja plenarna
Czas i przestrzeń w edukacji dzieci. Dobre praktyki – jak to zrobić?
Małgorzata Rabenda
Kreatywność i autonomia: innowacyjne praktyki w edukacji wczesnoszkolnej
Ewelina Donatti
Triada Montessori jako fundament przygotowania przestrzeni edukacyjnej i indywidualizacji procesu nauczania w ramach edukacji dzieci i młodzieży w wieku 3-18 lat
Anna Przybyło
Szkoła większych możliwości – spójność edukacyjna przestrzeni i czasu
Marta Hołub
Jak przestrzeń szkolna może realizować potrzebę autonomii, kompetencji i relacji u uczniów?
Alicja Przewoźniak
Jaskółka – czas i przestrzeń w edukacji dzieci
17.00 – 17.30: Zakończenie konferencji
Wspólny spacer – Jarmark świąteczny – Rynek wrocławski
