
PEDAGOGIKA 2-letnie studia magisterskie
Studia II stopnia na kierunku PEDAGOGIKA są kontynuacją kształcenia rozpoczętego na studiach licencjackich. Przejście całego cyklu (3+2) umożliwia realizację standardu kształcenia nauczycieli.
Specjalności:
Edukacja dorosłych i trening rozwoju osobistego – NOWOŚĆ!
Absolwenci specjalności Edukacja dorosłych i trening rozwoju osobistego uzyskają pełne kwalifikacje pedagogiczne i nauczycielskie.
Szczegółowe kompetencje zdobywane w trakcie studiów to: stosowanie najnowszych teorii i podejść w edukacji dorosłych; wykorzystywanie nowoczesnych metod pracy z dorosłymi (takich jak coaching, tutoring, metody biograficzne); projektowanie szkoleń dla dorosłych; prowadzenie treningów grupowych; motywowanie dorosłych do troski o własną wiedzę i kompetencje; projektowanie i realizowanie działań edukacyjnych, obejmujących animację różnych środowisk społecznych; projektowanie działań edukacyjnych w sieci i w organizacjach; wspieranie rozwoju kompetencji interpersonalnych; promowanie idei edukacji całożyciowej i obywatelskiej.
Przewidywane możliwości zatrudnienia (typowe miejsca pracy):
Absolwenci zdobywając i doskonaląc umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów, są przygotowani do pracy z młodzieżą oraz osobami dorosłymi w obszarze szeroko rozumianej edukacji dorosłych i mogą być zatrudnieni w charakterze pedagoga – nauczyciela -andragoga – edukatora – trenera – tutora – coacha, jak również konsultanta, specjalisty ds. szkoleń i rozwoju pracowników, specjalisty ds. rekrutacji w instytucjach edukacyjnych (w tym w szkołach) i pozaedukacyjnych. Potencjalne miejsca pracy to: instytucje zajmujące się organizacją różnego typu aktywności edukacyjnej dorosłych (np. centra edukacji dorosłych, biura projektów edukacyjnych); instytucje koncentrujące się na pracy z ludźmi starszymi (np. Uniwersytety Trzeciego Wieku, kluby seniorów); działy rekrutacji i szkolenia kadr różnego typu organizacji (np. działy kadr, działy HR, firmy konsultingowe); firmy trenerskie i szkoleniowe, instytucje i placówki kultury (np. domy kultury, kluby, ogniska artystyczne); poradnie oferujące coaching i tutoring rozwojowy; organizacje pozarządowe (np. fundacje, stowarzyszenia); instytucje zajmujące się udzielaniem pomocy osobom dorosłym w sytuacjach trudnych wyborów życiowych, media lokalne. Absolwenci posiadają przygotowanie do prowadzenia zajęć wspierających rozwój osobisty, odkrywanie zasobów i talentów
- Przedmioty specjalnościowe realizowane są przez pracowników Zakładu Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych:
prof. dr hab. Witold Jakubowski – pedagog i filmoznawca
Jego badania mieszczą się na pograniczu kulturoznawstwa i pedagogiki. Szczególnie interesuje go edukacyjny potencjał kultury popularnej. Jest autorem jednej ze współczesnych polskich koncepcji edukacji kulturalnej. Jest również autorem książek: Lęk w filmie (refleksje pedagoga), Edukacja i kultura popularna, Edukacja w świecie kultury popularnej a także redaktorem i współredaktorem kilku prac zbiorowych poświęconych mediom oraz związkom kultury i edukacji.
dr Joanna Golonka-Legut – andragog
Od wielu lat pasjonatka podróży, od kilku zainspirowana muzyką rockową. Podróżowanie i muzyka są dla niej warunkiem koniecznym do twórczej oraz świadomej pracy naukowej; członkini ATA; jej zainteresowania naukowe obejmują: biograficzność w edukacji dorosłych, potencjał edukacyjny indywidualnego doświadczenia życiowego, społeczno-kulturowy proces uczenia się, społeczno-kulturowe aspekty muzyki popularnej, badania jakościowe: w tym podejście biograficzne i autobiograficzne.
dr Aleksander Kobylarek – andragog, instruktor teatralny
Prezes Federacji Uniwersytetów Trzeciego Wieku i opiekun koła naukowego Variograf . Prowadzi badania nad szkolnictwem wyższym, uniwersytetami trzeciego wieku, społeczeństwem sieciowym i zastosowaniem nowych technologii w edukacji dorosłych.
dr Marek Podgórny – andragog, metodolog, certyfikowany tutor i coach (ICC)
Specjalizuje się w coachingu kariery, edukacyjnym oraz w live coachingu; koordynator Międzynarodowej Katedry UNESCO Lifelong Guidance and Counseling w Uniwersytecie Wrocławskim. Autor koncepcji programowych i kierownik studiów podyplomowych, przygotowujących do pracy przyszłych menedżerów i trenerów edukacji dorosłych. Naukowo zajmuje się teorią organizacji i zarządzania, zarządzaniem wiedzą, coachingiem, edukacją dorosłych i metodologią badań społecznych.
dr hab. Martyna Pryszmont – andragog i metodolog
Inspiruje ją fotografia, zarówno w działaniach dydaktycznych jak i badawczych; członkini ATA; jej zainteresowania naukowe obejmują: ukryty program edukacji, nieformalne uczenie się dorosłych oraz metodologię badań nad edukacją (m.in. badania auto/biograficzne oraz metody wizualne).
Koordynator:
dr Joanna Golonka-Legut
pokój 40 c
tel. 713672001 wew. 133
joanna.golonka-legut@uwr.edu.pl
Pedagogika opiekuńcza z elementami rodzinnej kurateli sądowej – NOWOŚĆ!
Absolwenci specjalności Pedagogika opiekuńcza z elementami rodzinnej kurateli sądowej uzyskają pełne kwalifikacje pedagogiczne i nauczycielskie.
Szczegółowe kompetencje zdobywane w trakcie studiów to: diagnozowanie potrzeb opiekuńczych dziecka i rodziny (diagnostyka opiekuńcza); konstruowanie i prowadzenia profilaktyki zagrożeń rozwojowych (opieka profilaktyczna); konstruowanie i prowadzenie wsparcia dzieci i młodzieży wywodzących się ze środowisk niekorzystnych wychowawczo ze względu na problem alkoholowy, zjawisko przemocy, niewydolność wychowawczą i in. (opieka terapeutyczna); kompensacja deficytów opieki i wychowania w rodzinach dysfunkcyjnych (opieka kompensacyjna); interwencja w sytuacjach kryzysowych (opieka interwencyjna); organizowanie i prowadzenie działalności opiekuńczo – wychowawczej wobec dzieci i młodzieży pozbawionych trwale lub czasowo opieki rodzicielskiej; prowadzenie profilaktyki uzależnień od narkotyków i alkoholu; wspieranie w radzeniu sobie ze stresem szkolnym wychowanków; wykorzystywanie innowacyjnych metod pracy w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych.
Przewidywane możliwości zatrudnienia (typowe miejsca pracy): Absolwenci zdobywając i doskonaląc umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów są przygotowani do pracy z dzieckiem, grupą dzieci, jak i ich rodzinami. Mogą być zatrudnieni w charakterze pedagoga – nauczyciela w szkołach na stanowisku pedagoga szkolnego, wychowawcy w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych, na stanowisku wychowawcy w placówkach socjalizacyjnych (wielofunkcyjnych) opieki całkowitej (placówka opiekuńczo-wychowawcza); wychowawcy w placówkach interwencyjnych (pogotowie rodzinne); wychowawcy (świetlica środowiskowa, klub środowiskowy, klub osiedlowy, świetlica socjoterapeutyczna, ognisko wychowawcze itp.); pedagoga – doradcy – konsultanta (Ośrodek Adopcyjno – Opiekuńczy, Ośrodek Diagnostyczno – Konsultacyjny, Centrum Pomocy Rodzinie, Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej, Biuro Porad Obywatelskich itp.). Absolwenci posiadają przygotowanie do prowadzenie zajęć profilaktycznych, o charakterze socjoterapeutycznym oraz zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
Absolwenci posiadają także podstawowe przygotowanie do pełnienia funkcji społecznego kuratora sądowego w pionie kurateli rodzinnej (możliwość pełnienia funkcji po formalnym powołaniu). Nadto posiadają przygotowanie do wykonywania zadań etatowego opiekuna – rodzica w takich podmiotach, jak: wioska dziecięca, rodzinny dom dziecka, zawodowa rodzina zastępcza itp. (uprawnienia zawodowe uzyskuje się po dodatkowym przeszkoleniu zgodnie z wymogami organizacyjnymi pieczy zastępczej). Są także wyposażeni w wiedzę stanowiącą przygotowanie do dalszych etapów kształcenia w kierunku zawodowej kurateli sądowej (tj. przystąpienia do egzaminu na aplikację kuratorską, której podjęcie i ukończenie warunkuje zdobycie zawodu kuratora sądowego).
Koordynator specjalności:
Dr Honorata Czajkowska
honorata.czajkowska@uwr.edu.pl
71 367 20 01 w.181
Instytut Pedagogiki ul. Dawida 1 Pokój 56A II piętro
Poradnictwo zawodowe i coaching kariery
Absolwenci specjalności Poradnictwo zawodowe i coaching kariery uzyskają pełne kwalifikacje pedagogiczne i nauczycielskie.
Szczegółowe kompetencje zdobywane w trakcie studiów to: prowadzenie działań doradczych, pomocowych, wspierających rozwiązywanie problemów i budowanie rozwiązań; diagnozowanie potrzeb i możliwości edukacyjnych oraz rozwojowych różnych grup klientów; organizowanie i prowadzenie poradnictwa edukacyjnego i zawodowego oraz doradztwa karier (indywidualnego, grupowego oraz szkoleń) jako pomocy w rozwoju zawodowym, zgodnym z wartościami, potrzebami, możliwościami i umiejętnościami klientów; wykorzystywanie elementów coachingu, jako interaktywnego procesu dla jednostek i organizacji, w przyspieszaniu tempa rozwoju i polepszaniu efektów działania; wykorzystywanie efektywnych metod motywowania, inwestowania w rozwój i budowania osobistego potencjału; stosowanie podstawowych procedur zarządzania wiedzą i kapitałem intelektualnym pracowników; stosowanie nowoczesnych technologii i narzędzi doradztwa i coachingu; zarządzanie karierą i informacją zawodową, projektowanie i wdrażanie innowacyjnych działań w zakresie wspierania i optymalizacji procesów rozwojowych. Absolwenci posiadają przygotowanie do prowadzenia zajęć z zakresu Doradztwa zawodowego i Edukacji kariery.
Przewidywane możliwości zatrudnienia (typowe miejsca pracy):
Absolwenci specjalności Poradnictwo zawodowe i coaching kariery są przygotowani do pracy z rożnymi grupami klientów (dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi). Mogą być zatrudnieni w charakterze pedagoga – nauczyciela – doradcy zawodowego – trenera – coacha w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, poradniach zawodowych i centra wspierania kariery, w szkołach, w urzędach pracy, Centrach Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Centra Edukacji i Pracy Młodzieży , Centrach Kariery, Centrach Informacji Zawodowej, Akademickich Biurach Karier, instytucjach i firmach szkoleniowych, centrach doradztwa prowadzonych przez organizacje pozarządowe i stowarzyszenia, doradztwa personalnego i pośrednictwa pracy, działach ds. personalnych i rozwoju kadr (HR), instytucjach administracji państwowej i samorządowej oraz w innych punktach konsultacyjnych, doradczych oraz firmach coachingowych.
W trakcie studiów realizujemy ideę systemowego, holistycznego podejścia we wspieraniu rozwoju osobistego i zawodowego.
Umożliwiamy:
- nabycie gruntownej znajomości teorii i praktyki poradnictwa oraz podstaw coachingu,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych,
- nabycie sprawności w posługiwaniu się warsztatem diagnostycznym,
- doskonalenie umiejętności budowania relacji doradczej i coachingowej,
- rozwój świadomości odpowiedzialności za profesjonalizm i etykę.
Metody dydaktyczne:
Studia realizowane są zarówno z wykorzystaniem wykładów i seminariów, jak i z zastosowaniem metod aktywizujących, np.:
- gry symulacyjne,
- odgrywanie ról,
- case study,
- wideotrening,
- photolangage,
- „gorące krzesła”.
Kładziemy nacisk na uczenie się w oparciu o doświadczenie, zgodnie z modelem uczenia się przez doświadczanie D. Kolba.
Studia realizowane są pod patronatem Międzynarodowej Katedry UNESCO Lifelong Guidance and Counseling
Na pytania dotyczące specjalności można uzyskać więcej informacji u koordynatorów:
dr Violetta Drabik-Podgórna (pok. 33B) violetta.drabik-podgorna@uwr.edu.pl 71 367 20 01 w.128
dr Marek Podgórny (40C) marek.podgorny@uwr.edu.pl 71 336 90 26
Resocjalizacja
Specjalność resocjalizacja przygotowuje do pracy opiekuńczej, wychowawczej i terapeutycznej z osobami niedostosowanymi społecznie – zarówno z dziećmi i młodzieżą w placówkach dla nieletnich, jak i z dorosłymi w zakładach penitencjarnych. W ramach studiów studenci uczą się projektować, realizować i ewaluować działania resocjalizacyjne, na które składają się wpływy osobiste wychowawców, organizowanie aktywności grupy, tworzenie i korzystanie z dóbr kultury.
By zrozumieć źródła problemów i kontekst …
- Teorie przyczyn i skutków przestępczości
- teorie kryminologiczne pozwolą Ci zrozumieć społeczno‐kulturowe źródła zaburzeń w zachowaniu i skłonności przestępczych.
- Pedagogika specjalna
- w praktyce resocjalizacyjnej wielkim problemem są sprzężenia zaburzeń w zachowaniu z zaburzeniami funkcji umysłu oraz biologiczne źródła antysocjalności.
- Prawne podstawy resocjalizacji
- nie kształcimy prawników ale bez świadomości ram prawnych nie da się organizować procesu resocjalizacji.
By wiedzieć co robić …
- Pedagogika resocjalizacyjna oraz metodyka resocjalizacji
- dwa kluczowe dla specjalności przedmioty. Dowiesz się z czego składa się mikrosystem oddziaływań na osoby niedostosowane i ich środowisko rodzinne oraz jakie sposoby pracy są bardziej a jakie mniej sensowne.
- Pedagogika penitencjarna
- wszystko co powinieneś wiedzieć o zakładzie karnym, o ludziach którzy odbywają tam karę i tych którzy z nimi pracują.
- Profilaktyka niedostosowania społecznego z promocją zdrowia
- o tym jak skutecznie zapobiegać zanim trzeba będzie resocjalizować.
- Reedukacja
- czasem bez terapii współistniejących zaburzeń rozwojowych nie ma szans na udaną resocjalizację.
- Resocjalizacja w środowisku otwartym i readaptacja społeczna
- resocjalizacja to nie tylko pobyt w zamkniętej placówce ale też praca wychowawcza w warunkach wolnościowych i pomoc w powrocie do społeczeństwa.
By rozwijać się naukowo …
- Metody badań i statystyka w pedagogice resocjalizacyjnej
- nauczysz się weryfikować hipotezy badawcze i rozumieć specyfikę badań nad niedostosowaniem społecznym i przestępczością.
- Seminaria monograficzne i seminarium magisterskie
- nauczysz się projektować działania badawcze, będziesz sprawnie pisać własne teksty na tematy związane z profilaktyką i resocjalizacją.
Praktyki i miejsca pracy
- W instytucji karnej (Zakład Karny lub Areszt Śledczy)
- W instytucji poprawczej (Zakład Poprawczy, Schronisko dla Nieletnich, MOAS)
- W instytucji wychowawczej (ośrodek socjoterapii, sąd – przy kuratorze, szkoła – przy pedagogu szkolnym).
Absolwenci specjalności Resocjalizacja uzyskają pełne kwalifikacje pedagogiczne i nauczycielskie, obejmujące wiedzę, umiejętności i postawę profesjonalną, do pracy – przede wszystkim – z osobami niedostosowanymi społecznie w instytucjach resocjalizacyjnych oraz pracy wychowawczej i profilaktycznej z osobami zagrożonymi niedostosowaniem.
Będą potrafili identyfikować przejawy, mechanizmy regulacyjne oraz biopsychiczne oraz społeczno-kulturowe źródła niedostosowania społecznego; ocenić zagrożenie niedostosowaniem, analizując nasilenie istotnych czynników ryzyka i czynników protekcyjnych a także – stosownie do diagnozy sytuacji wychowawczej – zaprogramować i zrealizować oddziaływania indywidualne, grupowe lub kulturotechniczne (w wymiarze opiekuńczym, wychowawczym i terapeutycznym). Zdobędą orientację w realiach prawnych i instytucjonalnych resocjalizacji, profilaktyki i edukacji. Poznają zjawiska subkulturowe oraz tzw. „drugie życie” instytucji i będą potrafili włączyć się w przeciwdziałanie temu zjawisku. Poznają istotę profilaktyki jako systemu oddziaływań kompensujących niedostatki opieki i wychowania, realizowanych na poziomie uniwersalnym, selektywnym i wskazującym oraz nauczą się programować i realizować oddziaływania profilaktyczne oparte na podstawach naukowych, diagnozie problemu i znajomości dobrych praktyk. Będą rozumieć również konieczność stałego wzbogacania własnego warsztatu profesjonalnego, dbałości o bezpieczeństwo i higienę pracy oraz wzmacnianie zdolności radzenie sobie ze stresem zawodowym. Będą posiadać teoretyczną i metodologiczną bazę do projektowania badań naukowych w zakresie resocjalizacji i profilaktyki.
Przewidywane możliwości zatrudnienia (typowe miejsca pracy): Absolwenci specjalności resocjalizacyjnej znajdą zatrudnienie jako pedagodzy – nauczyciele – wychowawcy – specjaliści w zakresie resocjalizacji. Potencjalne miejsca pracy to przede wszystkim placówki resocjalizacyjne dla nieletnich (zakład poprawczy, młodzieżowy ośrodek wychowawczy) oraz – po odpowiednich szkoleniach – zakłady penitencjarne (zakład karny, areszt śledczy) lub policja. Mogą też uzyskać pracę w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, OHP, w ośrodkach profilaktyki środowiskowej (świetlice środowiskowe, terapeutyczne) oraz w sądach (w roli kuratora po dalszym kształceniu). Absolwenci posiadają przygotowanie do prowadzenia zajęć profilaktycznych i resocjalizacyjnych.
Koordynator specjalności resocjalizacja
dr Piotr Kwiatkowski
piotr.kwiatkowski@uwr.edu.pl
Telefon Instytut Pedagogiki: 71 367 20 01 w.160
Telefon: 605‐042‐946
Strona: www.e‐pkw.pl
Mail: pkw@kn.pl
Terapia Pedagogiczna
Absolwenci specjalności Terapia pedagogiczna uzyskają pełne kwalifikacje pedagogiczne i nauczycielskie, a także kompetencje niezbędne do działalności zawodowej w obszarze edukacji, wsparcia psychospołecznego oraz działań terapeutycznych na rzecz dzieci i młodzieży.
Szczegółowe kompetencje zdobywane w trakcie studiów to:
Absolwenci uzyskają gruntowną interdyscyplinarną wiedzą z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii, prawnych podstaw pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz metodyki terapii pedagogicznej. Poznają klasyczne i współczesne koncepcje pedagogiczne oraz uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży, także w kontekście zaburzeń rozwoju psychoruchowego i funkcjonowania poznawczego. Poznają mechanizmy powstawania trudności w uczeniu się oraz możliwości ich korekcji i kompensacji. Będą potrafili diagnozować potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci, projektować i realizować zajęcia terapeutyczne, wspomagające oraz rozwijające uzdolnienia, prowadzić dokumentację procesu terapeutycznego, stosować zasady indywidualizacji i dostosowania form pracy; prowadzić diagnozę uczniów z zaburzeniami rozwojowymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się, rozpoznawać przyczyny ich niepowodzeń edukacyjnych oraz monitorować efekty podejmowanych działań terapeutycznych; organizować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, inicjować działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w nauce, a także wspierać nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów, ich potencjału oraz barier utrudniających uczestnictwo w życiu edukacyjnym.
Przewidywane możliwości zatrudnienia (typowe miejsca pracy):
Absolwenci posiadają kwalifikacje do pracy w charakterze pedagoga – nauczyciela – terapeuty pedagogicznego zarówno w instytucjach edukacyjnych, jak i pozaedukacyjnych. Będąc przygotowani do samodzielnego i twórczego rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mogą być zatrudnieni w poradniach specjalistycznych, zespołach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych, szkołach a także w stowarzyszeniach, fundacjach oraz innych placówkach prowadzących diagnozę i terapię pedagogiczną. Absolwenci posiadają przygotowanie do prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz wspomagających i rozwijających uzdolnienia.
Na pytania dotyczące specjalności można uzyskać więcej informacji u koordynatora:
dr Agnieszka Jędrzejowska (p. 48 d), tel. 71 367 20 01, w. 123, agnieszka.jedrzejowska@uwr.edu.pl
Poradnictwo rodzinne
Absolwenci specjalności Poradnictwo rodzinne uzyskają pełne kwalifikacje pedagogiczne i nauczycielskie.
Szczegółowe kompetencje zdobywane w trakcie studiów to: prowadzenie działań doradczych, udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów rodzinnych i wychowawczych, diagnozowanie sytuacji rodzinnej i problemów małżeńskich, podejmowanie działań pomocowych nastawionych na wspieranie rozwoju dziecka, uczenie skutecznej komunikacji, poprawę relacji pomiędzy małżonkami oraz rodzicami i dziećmi, przywracanie równowagi psychicznej, kształtowanie umiejętności samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych, rozwiązywanie sytuacji kryzysowych, przeciwdziałanie zjawiskom patologii w rodzinie. Program studiów umożliwia nabycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do planowania, podejmowania i monitorowania działań związanych z pomocą małżeństwom, parom i rodzinom. Oferuje również nabycie umiejętności mediacyjnych, pozwalających na rozwiązywanie konfliktów rodzinnych oraz umiejętności coachingowych, ukierunkowanych na wspieranie rozwoju kompetencji rodzicielskich i wychowawczych. Absolwenci posiadają także przygotowanie do prowadzenia zajęć o charakterze socjoterapeutycznym, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
Przewidywane możliwości zatrudnienia (typowe miejsca pracy):
Po ukończeniu specjalności absolwenci są przygotowani do pracy zarówno z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi. Mogą być zatrudnieni w charakterze pedagoga – nauczyciela – doradcy rodzinnego – trenera w instytucjach edukacyjnych (w tym oświatowych) i pozaedukacyjnych, takich jak: szkoły, poradnie rodzinne i specjalistyczne, centra pomocy rodzinie, centra usług społecznych, ośrodki adopcyjne, ośrodki pieczy zastępczej, placówki opiekuńczo-interwencyjne, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się pomocą rodzinie, gabinety świadczące pomoc i wsparcie dla par i rodzin oraz inne instytucje pomocowe i doradcze.
Koordynator specjalności:
dr Maja Piotrowska
maja.piotrowska@uwr.edu.pl
Tel: 71 367 20 01 w. 128
Pokój 31A
W trakcie studiów student dokonuje wyboru jednej ze specjalności. Uruchomienie specjalności nastąpi w przypadku wybrania jej przez minimum 20 studentów.