
dr hab. Martyna Pryszmont, prof. UWr
Dyrektor Instytutu Pedagogiki
Zakład Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych
Pracownia Metodologii Badań nad Edukacją
Dydaktyka
Konsultacje
Konsultacje w semestrze zimowym 2025/2026
- wtorek godz. 9.15-10.15
- czwartek godz. 11.00-12.00
Prowadzone zajęcia
- Metodologia badań społecznych
- Teoretyczne podstawy badań społecznych
- Wprowadzenie do edukacji dorosłych
- Formalne i nieformalne obszary edukacji dorosłych
- (Mikro)światy ludzi dorosłych
- Techniki wizualne w edukacji dorosłych
- Marketing społeczny
- Nieformalne obszary uczenia się dorosłych
- Reklama i kampanie społeczne
- Tutoring w edukacji dorosłych
- Seminarium magisterskie
- Bit, rytm i edukacja – polski rap jako narzędzie zmiany społecznej
- Ukończony kurs tutorski w Akademii Tutorów Uniwersytetu Wrocławskiego, 2023/2024
Publikacje i konferencje
Artykuły, monografie, rozdziały i publikacje redakcyjne
2025 – 2020
- Pryszmont Martyna, 2025, Rozmowy o dorosłości zapisane w albumie „1-800 Oświecenie” Taco Hemingwaya – rap jako przestrzeń uczenia się, “Studia z Teorii Wychowania”, nr 1(50), DOI:10.5604/01.3001.0055.0579
- Pryszmont Martyna, 2024, Mikroświaty macierzyństwa, „Rocznik Andragogiczny”, https://doi.org/10.12775/RA.2024.003
- Pryszmont Martyna, 2024, Ukraińskie mikroświaty wojny, uchodźcy i wolontariusze we Wrocławiu. Między relacją autoetnograficzną a reportażem, „Studia Pedagogica Ignatiana”, vol. 17, nr 2.
- Pryszmont Martyna, 2024, Storytelling o rodzinie w polskim rapie, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, tom 19, nr 2, https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.11
- Pryszmont Martyna, 2023, Rapowe konfrontacje – o biograficznym uczeniu się polskich raperów, „Edukacja Dorosłych”, tom 88, nr 1, https://doi.org/10.12775/ED.2023.005
- Pryszmont Martyna, 2023, Polish Rap story. Biograficzne aspekty uczenia się odczytane z twórczości Taco Hemingwaya, Dyskursy Młodych Andragogów, tom 23, https://doi.org/10.34768/dma.vi24.665
- Pryszmont Martyna, 2022, Polemika z recenzją publikacji pt. Metodologia jako sztuka wyjścia. Podejścia badawcze i praktyki edukacyjne w andragogicznych studiach nad macierzyństwem (Wrocław 2020 r.) opublikowaną przez dr hab. Edytę Zierkiewicz, prof. UWr w czasopiśmie Ars Educandi 18/2021, „Studia z Teorii Wychowania”, nr 4 (41), Tom XIII, DOI:10.5604/01.3001.0016.1655
- Pryszmont Martyna, Hanna Achremowicz; Anna Chmiel; Kamila Kamińska-Sztark; Roksana Pilawska-Gronostaj; Martyna Pryszmont; Kamila Wylęgły, 2022, Rodzic w pracy. Organizacja pracy na uczelni wyższej w kontekście rodzicielstwa, “Wychowanie w Rodzinie”, nr 4/2022 vo. 27, DOI: 10.61905/wwr/170147
- Pryszmont Martyna, Hanna Achremowicz, Roksana Pilawska-Gronostaj, Kamila Wylęgły, 2022, Experiencing culture of everyday life by international exchange students. Perspective of arts-based research, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, Tom 86, DOI: 10.12775/ED.2022.008
- Pryszmont Martyna, 2020, „Nasze pokolenie Tamagotchi” – obraz dorosłości w polskich utworach rapowych, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, Tom 83, DOI: 10.12775/ED.2020.014
- Pryszmont Martyna, 2020, Metodologia jako sztuka wyjścia: podejścia badawcze i praktyki edukacyjne w andragogicznych studiach nad macierzyństwem, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.
- Pryszmont Martyna, Joanna Golonka-Legut, 2020, Badacz wobec doświadczeń dorosłych w kontekście biograficznej perspektywy badawczej, in: Metodologiczne dylematy badań nad edukacją człowieka dorosłego, J. Semków (red.), Dom Wydawniczy i Handlowy Elipsa, Warszawa.
2019 – 2008
- Pryszmont Martyna Paulina, Golonka-Legut Joanna, 2018, Researcher and experiences of adults in biographical research – based on andragogical projects, “International Journal of Lifelong Education”, 2018, 37.
- Golonka-Legut Joanna, Pryszmont Martyna Paulina, 2018, Teledysk muzyczny w przestrzeni badań nad edukacją : na przykładzie analizy i interpretacji teledysku do utworu The Last Refugee Rogera Watersa, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2018, 21.
- Pryszmont Martyna Paulina,Golonka-Legut Joanna,
- 2017, Badacz wobec doświadczeń dorosłych w kontekście biograficznej perspektywy badawczej, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, 2017, 1.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2017, Opowiedz mi o swoich badaniach, a powiem Ci, kim jesteś : o splataniu się życia osobistego z pracą naukową w kontekście auto/biograficznych praktyk badawczych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2017, 20.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2017, Podejście badawcze inspirowane sztuką w projekcie pt. „Czytanie miasta – urban colective texts”, in: Czytanie miasta : badania i animacje w przestrzeni / red.Kamila Maria Kamińska-Sztark, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
- Golonka-Legut Joanna, Pryszmont Martyna Paulina, Anioł Joanna, Janik Agnieszka, Sokołowska Edyta (2016), Badacz w roli artysty w perspektywie doświadczeń z projektu pt. „Macierzyństwo unplugged. Pięć historii” : możliwości i dylematy etyczne badaczy zaangażowanych, in: Macierzyństwo unlugged w badaniach inspirowanych sztuką : w kierunku refleksyjnej praktyki badawczej / red. Martyna Paulina Pryszmont, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław, 2016.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2016, Badania wizualne wobec kultury popularnej : między interpretowaniem a kreowaniem świata społecznego, in: Pedagogika kultury popularnej : teorie, metody i obszary badań / red. Witold Jakubowski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2016, Drogi, bezdroża samotnego i bezdomnego macierzyństwa, in: Macierzyństwo unlugged w badaniach inspirowanych sztuką : w kierunku refleksyjnej praktyki badawczej / red. Martyna Paulina Pryszmont, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2016, „Ja” badacza w podejściu auto/biograficznym : ujęcie metodologiczne, in: Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, Uniwersytet Łódzki.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2016, Metodologiczny Hyde Park i kryzys badacza : kulisy badań inspirowanych sztuką i performansem, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2016, 19.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2016, Wprowadzenie do projektu badawczego : rozstrzygnięcia teoretyczne i metodologiczne, in: Macierzyństwo unlugged w badaniach inspirowanych sztuką : w kierunku refleksyjnej praktyki badawczej / red.Martyna Paulina Pryszmont, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław, 2016.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2015, Między performansem a działaniem – o pewnym wariancie badań posługujących się sztuką (na marginesie projektu poświęconego matkom wykluczonym), „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2015.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2014, Joanna Golonka-Legut : Potencjał edukacyjny doświadczenia życiowego osób starszych z perspektywy czasu, „Rocznik Andragogiczny”, 2014, 21.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2014, Kolokwium habilitacyjne Edyty Zierkiewicz Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, „Studia Poradoznawcze”, 2014, 3.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2014, Metodologia badań nad street artem w Polsce, in: Sztuka mojej ulicy : społeczny wymiat street artu / red.Kamila Maria Kamińska-Sztark, Stowarzyszenie Edukacji Krytycznej, Wrocław, 2014.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2014, Refleksyjna etnografia edukacyjna – metodologia badania szkół prowadzonych przez mniejszości wyznaniowe, in: Inne szkoły? : kultura organizacyjna placówek prowadzonych przez mniejszości wyznaniowe Wrocławia / red. Kamila Maria Kamińska-Sztark, Anna Maria Kucharska, [dokument elektroniczny], Wrocław.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2014, „Świat społeczny w kalejdoskopie”, czyli o usytuowaniu badacza w badaniach jakościowych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2014.
- Pryszmont Martyna Paulina (red.), 2013, Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2013, „Matki zaangażowane” – emocjonalny wymiar macierzyństwa w perspektywie podejścia auto/biograficznego, in: Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet / red.Martyna Paulina Pryszmont, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2013, „Mikroświaty macierzyństwa” = Microworlds of motherhood, „Rocznik Andragogiczny”, 2013, 2013.
- Pryszmont Martyna Paulina, ,2013, O wystawie pt. „Mikroświaty macierzyństwa” – intymne versus publiczne, in: Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet / red.Martyna Paulina Pryszmont, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław,
- Pryszmont Martyna Paulina, 2013, Oblicza kobiet-matek ukazane podczas wystawy pt. „Mikroświaty macierzyństwa”, in: Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet / red.Martyna Paulina Pryszmont, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2013, Oblicza macierzyństwa ukazane w projekcie fotograficznym pt. „Matki” grupy „Zorka Project” – perspektywa metodologii wizualnej, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2013.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2012, Dydaktyczny i metodologiczny potencjał fotografii w krytycznej edukacji akademickiej, in: Władza, sens, działanie : studia wokół związków ideologii i edukacji, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2012, (Nie)uchwytne mikroświaty uczących się dorosłych – ujęcie teoretyczno-metodologiczne, in: Kultura jako przestrzeń edukacyjna – współczesne obszary uczenia się osób dorosłych / red.Witold Jakubowski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
- Pryszmont Martyna Paulina, Golonka-Legut Joanna, 2012, Świat społeczny w fotografii – propozycja warsztatów poświęconych strategiom badawczym z użyciem fotografii, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2012, 2.
- Pryszmont Martyna Paulina (red.), 2011, (Mikro)światy ludzi dorosłych, Wydawnictwo Libron – Filip Lohner, Kraków.
- Pryszmont Martyna Paulina (red.), 2011, Mikroświaty społeczne wyzwaniem dla współczesnej edukacji, Wydawnictwo Libron – Filip Lohner, Kraków.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2011, Critical analysis of online content as exemplified by a message board dedicated to the problems of motherhood, in: Methods and techniques of cyberspace research: theory and practice : praca zbiorowa / red. Luba Jakubowska, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy, Legnica.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2011, Macierzyństwo w perspektywie kobiet podejmujących aktywność naukowo-dydaktyczną – trzy autonarracje, „Edukacja Dorosłych”, 2011, 2.
- Pryszmont Martyna Paulina, Golonka-Legut Joanna, 2011, Mikroświaty społeczne w Internecie – wybrane strategie badania rzeczywistości wirtualnej, in: Mikroświaty społeczne wyzwaniem dla współczesnej edukacji / red. Martyna Paulina Pryszmont, Wydawnictwo Libron – Filip Lohner, Kraków.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2011, Starość w obiektywie, in: Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości : praca zbiorowa / red. Małgorzata Malec, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław, 2011, 157-178.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2010, Doktorant w roli nauczyciela dorosłych – o ukrytym programie edukacji akademickiej, in: Nauczyciel andragog we współczesnym społeczeństwie, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 2010.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2010, Ukryty program edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2010, XXIII Forum Pedagogów nt.: „Mikroświaty społeczne wyzwaniem dla współczesnej edukacji”, Wrocław 26-27.10.2010, „Rocznik Andragogiczny”.
- Pryszmont Martyna Paulina, Jakubowska-Malicka Luba, Kobylarek Aleksander (red.), 2009, Audiowizualność, cyberprzestrzeń, hipertekstualność : ponowoczesne konteksty edukacji, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław, 2009.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2009, Luba Jakubowska-Malicka, Tożsamość kulturowa Polaków z Kazachstanu w kontekście tendencji globalizacyjnych : [doktoraty 2008], Rocznik Andragogiczny”.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2009, Panoptyzm serwisu społecznościowego nasza-klasa.pl : wokół krytycznej etnografii wirtualnej, in: Audiowizualność, cyberprzestrzeń, hipertekstualność : ponowoczesne konteksty edukacji / red.Luba Jakubowska-Malicka, Aleksander Kobylarek, Martyna Paulina Pryszmont, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2009, Podejście auto/biograficzne w badanich nad edukacją – propozycja metodologiczna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2009, 2.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2009, Student w procesie kształcenia – o ukrytym programie edukacji uniwersyteckiej, in: Dorosły w procesie kształcenia = An adult in the process of education = Erwachsene im Bildungsprozess, Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała, Zakopane.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2009, Ukryty program fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetu, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 2009, 5.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2008, Badacz wobec kultury – o „podróżowaniu”, czyli o badaniu świata społecznego, in: Kultura i edukacja : (konteksty i kontrowersje) / red.Witold Jakubowski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2008.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2008, Perspektywa ukrytego programu w badaniu edukacji uniwersyteckiej – projekt badań, „Rocznik Andragogiczny”.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2008, Ukryty program edukacji uniwersyteckiej, in: Edukacja uniwersytecka w warunkach zmiany kulturowej / red.Aleksander Kobylarek, Jerzy Semków, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław, 2008.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2008, Ukryty program telenoweli, in: Estetyka, sztuka, media : przestrzenie i konteksty pedagogiczne : praca zbiorowa / red.Maria Jabłońska, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.
- Pryszmont Martyna Paulina, 2008, Ponowoczesne konteksty edukacji-audiowizualność, cyberprzestrzeń, hipertekstualność : XXI Forum Pedagogów, 22-23.10.2008, „Rocznik Andragogiczny”.
Konferencje naukowe
2025 – 2008
- Konferencja Dziekanów Wydziałów Pedagogicznych i Dyrektorów Instytutów Pedagogicznych, Łódź, udział w dyskusji, 14 kwietnia 2025 r.
- III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Całożyciowe uczenie się – między wolnością a przymusem”, Kielce, wygłoszony referat: „Z Ciechanowa do Dubaju. Podróże jako obszar nieformalnego uczenia się polskich raperów”, 11-12.06.2025 r.
- VI International Conference „COMBART”: Expanded Epistemologies. Intersections between the Arts, Social Sciences and Humanities, University of Lisbon, wygłoszony referat: “From Ciechanów to Dubai. Travel as an area of informal learning for Polish rappers”, 16-18.06.2025 r.
- Obchody 30-lecia ATA i seminarium: Śladami naszej obecności. Ludzie inicjatywy – publikacje, 22.01.2024 r., Warszawa, poster; 22.01.2024 r.
- XIII Łódzka Konferencja Biograficzna z cyklu Biografia i badanie biografii „Sytuacje trudne w biografii. Wątki edukacyjne”, Łódź, wygłoszony referat; 20-21.02.2024.
- XXII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu: Polsko-Czeskie Historyczne i Pedagogiczne Dni pt. „Liderzy i społecznicy w edukacji, kulturze i życiu społeczno-politycznym. Perspektywa historyczna i współczesna, Wrocław, 19.03.2024 r.
- XI Transdyscyplinarne Sympozjum Badań Jakościowych „Między życiem a akademią – przestrzenie wytwarzania wiedzy”, Łódź, wygłoszony referat: „Rozmowy o dorosłości zapisane w albumie 1-800 Oświecenie Taco Hemingwaya – rap jako obszar badań biograficznych”, 19-21.06.2024.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa XXXVI Forum Pedagogów pt. „Pedagogika i edukacja w antopocenie”, Wrocław, udział w komitecie naukowym konferencji, 25-26.11.2024 r.
- Transdyscyplinarne sympozjum badań jakościowych pt. „Krytyczne badania jakościowe dla lepszego świata”, Uniwersytet Pomorski w Słupsku, poster; 13-16.06.2023 r.
- II Kongres w Trosce o Edukację w 2023 r., nt. „Paradoksy edukacji i wychowania współczesnej Polski, Akademia WSB, Dąbrowa Górnicza, udział w panelu pt. „Paradoksy uczenia się dorosłych i paradoksy ról ich edukatorów”, 1-2.07.2023 r.
- Jubileusz 70-lecia powstania Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 17.11.2023 r.
- IV Ogólnopolski Zjazd Andragogiczny „Edukacja Dorosłych „W stronę zrównoważonego rozwoju”, Łódź, wygłoszony referat/warsztat: „Formy i praktyki audiowizualne w edukacji dorosłych wrażliwej na kreatywne i refleksyjne uczenie się. Doświadczenia akademickie”, 27-28 Czerwca 2022 r.
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Aktywność młodzieży szkolnej i akademickiej w cyberprzestrzeni – wyzwania badawcze i edukacyjne”, Akademia Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu, wykład konferencyjny, pt. „Przestrzenie (nie)formalnego uczenia się w edukacji akademickiej. Inspiracje dydaktyczne”, 12.10.2022 r.
- International Conference UNESCO Chair on Lifelong Guidance and Counseling pt. “The Principles and Aims of Guidance and Counselling for Sustainable Development in Turbulent Times”, 19-20.10.2022 r.
- NIEKONGRES PEDAGOGICZNY ONLINE „Pedagodzy w kreowaniu lepszego świata dla wszystkich. Krytyczno-konstruktywne pedagogie publiczne”, moderowanie i udział w sekcji; 25-26.06.2021 r.
- XXXIII Konferencja Naukowa Forum Pedagogów pt. „(Z)rozumieć teraźniejszość, myśleć o przyszłości – między wizją a praktyką w edukacji dorosłych. Jubileusz Profesora Jerzego Semkowa, Uniwersytet Wrocławski, udział w panelu eksperckim; 26-27.10.2021 r.
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Przestrzenie Edukacji Dorosłych”, Warszawa, wygłoszony referat: „Nasze pokolenie Tamagotchi” – obraz dorosłości w polskich utworach rapowych – implikacje dla edukacji dorosłych”; 5-6.10.2020 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa XII Łódzka konferencja Biograficzna z cyklu Biografia i badanie biografii „Biografie rodzinne i uczenie się”, Łódź, wygłoszony referat: „Stawanie się matką w narracjach werbalnych i wizualnych kobiet”; 15-16.02.2019 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa VIII Transdyscyplinarne Sympozjum Badań Jakościowych, Warszawa, wygłoszony referat: „Muzyka – obraz – słowo w badaniach andragogicznych. Teledysk muzyczny jako przestrzeń analizy i interpretacji”; 26-27.06.2019 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa IV Forum Edukacji Dorosłych zorganizowane przez Krajowe Biuro EPALE, działające w ramach Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, udział w dyskusji pt. „Action Learning jako metoda wspierająca edukację dorosłych”; 20.11.2019 r.
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „New trends and research challenges in pedagogy and andragogy – NTRCPA18”, Prague, wygłoszony referat: „Resercher and Experiences of Adults in the Biographical Research Perspective – based on research Project called Microworlds of motherhood and Life between the note; 08.02.2018 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa VII Transdyscyplinarne Sympozjum Badań Jakościowych, Kraków, poster: „Mikroświaty macierzyństwa w perspektywie wizualnej”; 28-30.06.2018 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa Wolność wyboru kobiet. Jak uczyć o równości, w 100 lat po uzyskaniu przez Polki praw wyborczych, Wrocław, udział w panelu pt. „Nauka równości – o skutecznej edukacji antydyskryminacyjnej”; 16.11.2018 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa X konferencja naukowa z cyklu: Zakopiańskich Konferencji Andragogicznych, pt. 100 lat edukacji dorosłych w Polsce: historyczne i teraźniejsze przestrzenie narracji andragogicznej, Zakopane, wygłoszony referat: „Kultura popularna jako obszar nieformalnej edukacji dorosłych”; 17-18.05.2018 r.
- III Ogólnopolski Zjazd Andragogiczny pt. „Dorośli w edukacji. Nowe konteksty, odmienne perspektywy, innowacyjne rozwiązania”, Warszawa, wygłoszony referat: „Portrety matek – nieformalne obszary uczenia się kobiet doświadczających macierzyństwa”; 12-13.06.2017 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa VI Transdyscyplinarne Sympozjum Badań Jakościowych, pt.: „Między poznaniem a zmianą. Postępy, kontrowersje, perspektywy współczesnych badań jakościowych”, Wrocław, wygłoszony referat: „Mikroświaty macierzyństwa w perspektywie wizualnych badań jakościowych”; 20-21.06.2017 r.
- Seminarium Zakładu Andragogiki i Gerontologii Społecznej, Łódź, wygłoszony referat na zaproszenie zakładu: „Wokół badań inspirowanych sztuką”; 05-06.02.2016 r.
- Seminaria metodologiczne Zakładu Andragogiki i Gerontologii Społecznej, wykład dr Waldemara Dymarczyka z Katedry Socjologii i Zarządzania UŁ pt. „Generowanie kategorii analitycznych w oparciu o dane wizualne”, Łódź, udział w dyskusji; 10.11.2017 r.
- Międzynarodowe Seminarium Naukowe V Jesienne Spotkania pt. „Sztuka: percepcja – uczestnictwo – twórczość w edukacji człowieka dorosłego”, Katowice, udział w dyskusji; 14.11.2017 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa X Łódzka Konferencja Biograficzna pt. „Przełomy biograficzne i uczenie się”, Łódź, wygłoszony referat w sesji plenarnej: „Doświadczenie macierzyństwa bezdomnych kobiet w perspektywie narracji pisemnej i wizualnej”; 05-06.02.2016 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa VII Konferencja Naukowa z cyklu Zakopiańskie Konferencje Andragogiczne pt. „Doświadczanie dorosłości współcześnie i w przeszłości – konteksty andragogiczne”, Zakopane, wygłoszony referat: „Andragog w roli badacza doświadczeń ludzi dorosłych”; 19-20.05.2016 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa IX Łódzka Konferencja Biograficzna pt. „Biografia i badanie biografii: Czas w badaniach biograficznych”, Łódź, wygłoszony referat w sesji plenarnej: „Czas w narracjach matek w projekcie Macierzyństwo kobiet marginalizowanych społecznie w perspektywie badań posługujących się sztuką“; 06-07.02.2015 r.
- IV Transdyscyplinarne Seminarium Badań Jakościowych, Poznań, wygłoszony referat: „Etyczne aspekty badań inspirowanych sztuką w projekcie „Macierzyństwo unplugged. Pięć historii”; 27-29.05.2015 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa XXVIII Forum Pedagogów pt. „Kultura popularna jako przestrzeń uczenia się”, Wrocław, wygłoszony referat: „Metodologie wizualne wobec kultury popularnej. Między opisem a kreacją świata społecznego”; 19-20.10.2015 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa III Jesienne Spotkania Andragogiczne pt. „Wyzwania edukacji dorosłych w Polsce i na świecie”, Katowice, wygłoszony referat w sesji plenarnej: „Macierzyństwo unplugged. Pięć historii w perspektywie badań posługujących się sztuką”; 18.11.2015 r.
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa XVI Polsko-Czeskie Historyczne i Pedagogiczne Dni pt. „Mikro i makro przestrzenie społeczne w perspektywie historycznej i pedagogicznej, Wrocław, wygłoszony referat: „Drogi i bezdroża bezdomnego macierzyństwa w perspektywie badań inspirowanych sztuką”; 19.11.2015 r.
- Seminarium Zakładu Pedagogiki Społecznej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, wygłoszony referat na zaproszenie Pani Prof. dr hab. Marii Mendel: „Trudne doświadczenia życiowe jako przedmiot badania. Możliwości i dylematy etyczne badaczy na podstawie projektu: Macierzyństwo unplugged. Pięć historii”; 02.12.2015 r.
- VII Konferencja Naukowa z cyklu Zakopiańskie Konferencje Andragogiczne pt. „Społeczno-kulturowe aspekty czasu w kontekście uczenia się dorosłych”, Zakopane, wygłoszony referat: „Perspektywa czasu w autobiografiach kobiet-matek”; 15-16.05.2014 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa III Transdyscyplinarne Sympozjum Badań Jakościowych, Zielona Góra, wygłoszony referat: „Interpretacja w dialogu – możliwości triangulacji badaczy w badaniach auto/biograficznych”; 8-10.09.2014 r.
- Ogólnopolska konferencja Naukowa, VII Łódzka Konferencja pt. „Biograficzna Biografia i badanie biografii. Osobliwości biografii edukacyjnych”, Łódź, wygłoszony referat: „Mikroświaty macierzyństwa” – doświadczenia z realizacji projektu badawczego pt. „Współczesne oblicza macierzyństwa w perspektywie edukacji nieformalnej”; 15-16.02.2013 r.
- Konferencja Interdyscyplinarnego Koła Naukowego „Poradnictwo w teorii i praktyce”, pt. „Znaczenia macierzyństwa – doświadczenia indywidualne i wizerunki w tekstach kultury popularnej”, Wrocław, wygłoszony referat: „Oblicza kobiet-matek ukazane w projekcie Mikroświaty macierzyństwa”; 15.04.2013 r.
- Ogólnopolska Konferencja pt. „Blaski i cienie w rozwoju młodego naukowca”, Wrocław, wygłoszony referat w sesji plenarnej: „Możliwości i ograniczenia awansu akademickiego w perspektywie badań nad macierzyństwem kobiet pracujących na uczelniach wyższych”; 14.05.2013 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa II Zjazd Andragogiczny pt. „Teoria i praktyka edukacji dorosłych w procesie zmian”, Toruń, wygłoszony referat: „Podejście auto/biograficzne z użyciem fotografii w badaniach nad uczeniem się dorosłych kobiet w świetle projektu Mikroświaty macierzyństwa”; 15-16.05.2013 r.
- II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Wychowanie w rodzinie. Konteksty historyczne i współczesne”, Jelenia Góra, wygłoszony referat: „Oblicza macierzyństwa w fotografii grupy Zorka Projekt”; 18-19.05.2012 r.
- Międzynarodowa konferencja Naukowa pt. „Autobiografia – biografia – narracja. Perspektywy biograficzne w praktyce badawczej”, wygłoszony referat: „Ja badacza w podejściu auto/biograficznym. Ujęcie praktyczne”; 29-30.05.2012 r.
- „Transdyscyplinarne seminarium badań jakościowych”, Kazimierz Dolny, głos w dyskusji; 4-6.06.2012 r.
- V seminarium metodologii pedagogiki, „Wyjaśnianie i interpretowanie w empirycznych badaniach pedagogicznych”, Kraków, głos w dyskusji; 22-23.10.2012 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa, pt. „Społeczno-kulturowe przestrzenie uczenia się dorosłych”, Zakopane, wygłoszony referat: „Macierzyństwo w perspektywie kobiet podejmujących aktywność naukowo-dydaktyczną – trzy auto/narracje”; 13-14.04.2011 r.
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa, pt. „Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne”, Częstochowa, wygłoszony referat: „Strategie badania z użyciem fotografii w jakościowych badaniach nad edukacją”; 14-15.11.2011 r.
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa, XII Dni Polsko-Czeskie, pt. „Edukacja całożyciowa. Geneza idei i doskonalenie praktyki”, Wrocław, wygłoszony referat: „Podejście biograficzne i auto/biograficzne w badaniach nad całożyciowym uczeniem się. Tradycje i praktyki badawcze w Polsce”; 22.11.2011 r.
- III seminarium metodologii Pedagogiki, pt. „Praktyka badań pedagogicznych”, Gdańsk, głos w dyskusji; 11-12.05.2010 r.
- Międzynarodowa konferencja naukowa, pt. „Edukacyjne i kulturowe oblicza starości”, Wrocław, wygłoszony referat: „Starość w obiektywie”; 23-25.06.2010 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa XXIII Forum Pedagogów, pt. „Mikroświaty społeczne wyzwaniem dla współczesnej edukacji”, Wrocław, wygłoszony referat: „Poszukiwanie mikroświatów społecznych w Internecie – o metodologii wirtualności i wirtualnej metodologii”; 26-27.10.2010 r.
- Ogólnopolskie seminarium naukowe, pt. „Metody i techniki przestrzeni wirtualnej. Teoria i praktyka”, Legnica, wygłoszony referat: „Krytyczna analiza dyskursu online – na przykładzie wybranego forum dyskusyjnego poświęconego problemom macierzyństwa”; 5.11.2010 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa, pt. „Wokół fotografii”, Kraków, wygłoszony referat: „Świat społeczny w fotografii – warsztaty poświęcone strategiom badawczym z użyciem fotografii”; 17-18.11.2010 r.
- Łódzka Konferencja Biograficzna Biografia i badanie biografii pt. „Uczenie się z własnej biografii”, Łódź, wygłoszony referat w sesji plenarnej: „Podejście auto/biograficzne – model badań empirycznych”; 06.03.2009 r.
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu Zakopiańskich Konferencji Andragogicznych pt. „Człowiek dorosły w procesie kształcenia”, Zakopane, wygłoszony referat: „Student w procesie kształcenia – o ukrytym programie edukacji uniwersyteckiej”; 03-04.04.2008 r.
- Seminarium Metodologii Pedagogiki pt. „Metodologiczne problemy tworzenia i przekaz wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki”, Łódź, udział w dyskusji panelowej; 14-15.04.2008 r.
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa XXI Forum Pedagogów pt. „Ponowoczesne konteksty edukacji – audiowizualność, cyberprzestrzeń, hipertekstualność”, Wrocław, wygłoszony referat: „Panoptyzm serwisu społecznościowego nasza-klasa.pl – wokół krytycznej etnografii wirtualnej”; 22-23.10.2008 r.
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Nauczyciel andragog w społeczeństwie wielokulturowym”, Wrocław, wygłoszony referat: „Doktorant w roli nauczyciela dorosłych – o ukrytym programie edukacji akademickiej”; 04-04.12.2008 r.
Działalność naukowa
Zainteresowania badawcze
Moje zainteresowania badawcze koncentrują się wokół andragogiki i edukacji dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem procesów nieformalnego i biograficznego uczenia się. W swoich analizach podejmuję zarówno klasyczne, jak i nowatorskie obszary – od ukrytego programu edukacji dorosłych i doświadczeń związanych z macierzyństwem, po współczesne praktyki kulturowe, takie jak muzyka rap.
Pasjonuje mnie metodologia badań społecznych, szczególnie badania jakościowe, które pozwalają uchwycić złożoność ludzkich doświadczeń, codzienności i narracji życiowych. Aktualnie realizuję badania nad muzyką rap, skupiając się na biograficznym uczeniu się raperów oraz na tym, czego rap uczy swoich słuchaczy – jakie formy wiedzy, wartości i zasoby biograficzne przekazuje oraz jakie mają one znaczenie w rozwoju odbiorców.
Granty / projekty badawcze
- Nieformalne uczenie się dorosłych z utworów muzyki rap – kierownik grantu. Grant wewnętrzny IDUB UWr nr BPIDUB.40.2023. Data realizacji: 1.03.2023 r. – 28.02.2025 r.
- Motherhood in exile. Biographical studies of mothers – refugees from Ukraine – wykonawca merytoryczny, ekspertka, współautorka ebooka. Grant Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, program Granty Interwencyjne. Data realizacji projektu: 09.2022 r. – 10.2023 r. Zasięg międzynarodowy
- Wieża pokoleń. Grant w ramach osi priorytetowej: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju NCBiR. Udział w realizacji projektu – realizująca z dziećmi zajęcia popularyzujące naukę. Data realizacji: 2020 r. – 2022 r.
- Edukacyjne aspekty badań z wykorzystaniem materiałów wizualnych (fotografii i etiud filmowych) – na przykładzie projektu pt. „Mikroświaty macierzyństwa” – kierownik projektu. Granty wewnętrzne WNHiP UWr. Data realizacji: 31.03.2017 r. – 31.03.2018 r.
- Nieformalne obszary uczenia się kobiet doświadczających macierzyństwa w perspektywie badań inspirowanych sztuką – kierownik projektu. Granty wewnętrzne WNHiP UWr. Data realizacji: 31.03.2016 r. – 31.03.2017 r.
- Uczyć – tworzyć – wspierać. Grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pt.. „Wsparcie Uniwersytetów Trzeciego Wieku” w 2017 roku. Data ukończenia: 2018 r. Prowadząca zajęcia z seniorami
- Macierzyństwo kobiet doświadczających przemocy w perspektywie badań posługujących się sztuką – kierownik projektu. Granty wewnętrzne WNHiP UWr. Data realizacji: 31.03.2015 r. – 31.03.2016 r.
- Czytanie miasta. Grant otrzymany w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Data ukończenia: 06.2016 r. Projektowanie metodologii badań w projekcie
- SZTUKAteria: kulturowo-społeczne wymiary funkcjonowania artystycznych spółdzielni socjalnych. Grant Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pt. „Obserwatorium Kultury” – zadanie badawcze: ogólnopolskie badanie środowisk twórczych. Data ukończenia: 30.11.2014 r. Projektowanie metodologii badań
- Macierzyństwo kobiet marginalizowanych społecznie w perspektywie badań posługujących się sztuką – kierownik projektu. Granty wewnętrzne WNHiP UWr. Data realizacji projektu: 01.2014 r. – 12.2014 r.
- Wykształcenie i rozwój. Studia podyplomowe Edukatorów i Menadżerów Placówek Kształcenia Ustawicznego. Grant z Funduszu Europejskiego. Data ukończenia: 2014 r. Prowadząca zajęcia dydaktyczne
- Sztuka – MOJEJ – ulicy. Społeczny wymiar interwencji artystycznych w przestrzeni miejskiej. Grant Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pt. „Obserwatorium Kultury” – zadanie badawcze: ogólnopolskie badanie środowisk twórczych. Data ukończenia: 31.12.2013 r.
- Trajektorie edukacyjne i zawodowe kobiet-matek – w perspektywie badań auto/biograficznych i fotografi – kierownik projektu. Granty wewnętrzne WNHiP UWr. Data ukończenia projekt: 01.2013 r. – 12.2013 r.
- Współczesne oblicza macierzyństwa w perspektywie nieformalnej edukacji dorosłych – kierownik projektu. Granty wewnętrzne WNHiP UWr. Data realizacji projektu: 01.2012 r. – 12.2012 r.
- Transmisja wartości w szkołach prowadzonych przez mniejszości wyznaniowe na Dolnym Śląsku. Granty wewnętrzne WNHiP UWr. Data ukończenia projektu: 12.2012 r. Projektowanie metodologii badań
- Kapitał edukacyjny – Podyplomowe Studia Menadżerów Projektów Edukacyjnych i Społecznych. Grant z Funduszu Europejskiego. Data ukończenia: 2012 r. Prowadząca zajęcia dydaktyczne.
- Mama na studiach. Grant z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.Data ukończenia projektu: 12.2011 r. Udział w realizacji projektu
Nagrody i wyróżnienia
- Nagroda za wybitną monografię Zarządu Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego w roku 2021
- Nagroda Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego za osiągnięcia naukowe w roku 2023, 2021, 2013, 2010
- Nagroda Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego za osiągnięcia organizacyjne w roku w 2024, 2022, 2016
- Nagroda Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego za osiągnięcia dydaktyczne uzyskane w roku 2019, 2015, 2014
- Stypendium naukowe młodego doktora w latach 2012-2013 w ramach projektu pt. „Rozwój potencjału i oferty edukacyjnej Uniwersytetu Wrocławskiego szansą na zwiększenie konkurencyjności Uczelni” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
- Wyróżniona praca doktorska pt.: „Ukryty program edukacji akademickiej z perspektywy studentów, doktorantów i pracowników naukowo-dydaktycznych” w 2008 r.
Członkostwo w organizacjach
- Członkini Sekcji Kultury Popularnej Polskiej Akademii Nauk
- Członkini Zarządu Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, pełnienie funkcji sekretarza od 2022 roku
- Członkini European Hiphop Studies Network
- Członkini Trandyscyplinarnej Sieci Badaczy Jakościowych (TSBJ).
Inne działania
- Kwerenda biblioteczna: University College Cork (Irlandia), 27-31.01.2025 r.
- Opiekunka wizyty długiej Prof. Kimbelry McFall (Marshall University, USA) w konkursie na finansowania przyjazdów profesorów wizytujących w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (IDUB) w okresie od 15.10-14.11.2024 r.
- Staż naukowo-dydaktyczny na Uniwersytecie Karola w Pradze/Univerzita Karlova, Katedra andragogiky a managementu vzdělávání Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 09-22.01.2023 r., Projekt Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego (zagraniczne staże dla pracowników Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych)
Nota biograficzna
Inspirują mnie biografie ludzi i miejsca, które opowiadają historie – ulice miast, obrazy z codzienności, dźwięki rapu i kolory street artu. W filmach Pedro Almodóvara odnajduję emocjonalną prawdę, a w tekstach Taco Hemingwaya – rytm współczesności. Czerpię energię z fotografii, podróży i rozmów, które zatrzymują mnie na chwilę w biegu życia.
Działalność organizacyjna
Praca w komisjach i zespołach
- Członkini Zespołu ds. nagród dydaktycznych IDUB
- Członkini Priorytetowego Obszaru Badawczego (POB) IDUB pt. „Wielokuturowość – współpraca i jej struktury”
- Członkini Rady WNHiP
- Członkini Rady Dyscypliny Naukowej Pedagogika
- Członkini Rady Instytutu Pedagogiki UWr
- Członkini Rady Dyscyplin Naukowych Pedagogika i Psychologia
- Członkini Komisji Doktorskich w Instytucie Pedagogiki UWr
- Członkini Komisji Nostryfikacyjnej w Instytucie Pedagogiki UWr
- Przewodnicząca Komisji Rekrutacyjnej na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w Instytucie Pedagogiki UWr w latach 2020-2024
- Egzaminatorka w Komisji Rekrutacyjnej do Kolegium Doktorskiego Pedagogiki
Inne
- Od 1.09.2020 do 2024 r. pełnienie funkcji z-ca dyrektora ds. Współpracy Międzynarodowej i Projektów Badawczych w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
- Ukończony kurs „Zarządzanie projektami” w wymiarze 28 godzin; 11.2023 r. (Uniwersytet Wrocławski)
- Uzyskanie dofinansowania z „Rektorskiego Funduszu Dofinansowania Pracowni Dydaktycznych – Mały Konkurs’; projekt: „Innowacyjna aula” – modernizacja systemu audiowizualnego w auli Instytutu Pedagogiki i Instytutu Psychologii”, 2025 r.
- Uzyskanie dofinansowania w ramach inicjatyw edukacyjnych skierowanych do studentów o charakterze ponadprogramowym; projekt: „Śladami łódzkich murali – street art jako przestrzeń nieformalnego uczenia się”, 2025 r.
- Współpraca z otoczeniem społeczno-kulturowym: 1) Popularyzacja wyników badań i przeprowadzenie badań w IV Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi i Sportowymi im. Janusza Kusocińskiego w Wałbrzychu; prelekcja pt. „Zamiast brać hajs wolę dawać przykład – biograficzne aspekty uczenia się odczytane z twórczości polskich raperów” (X-XI. 2023 r.); 2) Popularyzacja wyników badań w Szkole Podstawowej nr 97 im. Jana Brzechwy we Wrocławiu; prelekcja pt. „Chłopaki też płaczą – wizerunki mężczyzn z polskim rapie” (19.09.2025r.); 3) Udział w Dolnośląskim Festiwalu Nauk z wygłoszonym wykładem: „Zamiast brać hajs, wolę dawać przykład. Czego uczymy się z twórczości Taco Hemingwaya”; 21.09. 2023 r., Instytut Pedagogiki UWr;
Media
Strona projektu
- W przygotowaniu
