
Tutoring akademicki
Tutoring jest formą edukacji spersonalizowanej, dostosowanej do potrzeb, oczekiwań i możliwości każdego studenta i dostosowującej pracę do autentycznych, zidentyfikowanych zasobów i ograniczeń studenta. Szanuje jego indywidualną refleksyjność i tempo pracy. Jest procesem zorientowanym na edukacyjne, zawodowe i osobiste cele studenta, aktywizującym jego potencjał przez trening refleksyjności nad sobą, przyszłą rolą zawodową i własną karierą.
Jest to proces holistyczny, skupiający się nie tylko na celach samych w sobie, ale „na całym systemie, w którym są one umiejscowione. W naszym podejściu do tutoringu przyjmujemy, że źródłem zachowań jednostki jest nie tylko wiedza i umiejętności, ale także własna tożsamość, hierarchia wartości, system przekonań, poziom i wypracowane techniki kontroli własnych emocji, nawyki w myśleniu, uczeniu się i działaniu.
Tak rozumiany tutoring jest jednocześnie przygotowaniem studentów do samodzielnego konstruowania kariery i życia. Warunkiem koniecznym tych działań jest oparcie ich na dialogowej relacji, zaufaniu i wzajemnym szacunku.
Antropologiczne spojrzenie na edukację akademicką, pozwala dostrzec specyfikę procesu tutoringowego, którego istotą jest charakter relacji tutor-student, zaś fundamentami relacji są: uczciwość, spójność, otwartość i zaufanie. Samo zaś zaufanie wyraża się wiarą w potencjał studenta i na zasadzie wzajemności budzi zaufanie po drugiej stronie. Tym sposobem zaufanie przestaje być martwą deklaracją, a staje się aktywnym narzędziem budowania u studenta wiary we własne możliwości. Tak budowana relacja sprzyjać będzie przejmowaniu przez studenta odpowiedzialności za własny rozwój, za przygotowanie się do roli zawodowej oraz za jej przyszłą realizację.
opracowanie dr Marek Podgórny
W Instytucie Pedagogiki proponujemy naszym studentom dwie odmiany:
1/ tutoring rozwojowy – ukierunkowany na odkrywanie posiadanych zasobów oraz możliwościach ich optymalnego wykorzystania, skoncentrowany na odkrywaniu sensu uczenia się, poszukiwaniu pasji naukowych i zawodowych, wyznaczeniu dalszej ścieżki kariery, zgodnej z własnymi możliwościami, preferencjami i wartościami,
2/ tutoring naukowy – skupiający się na rozwijaniu kompetencji badawczych oraz doskonaleniu narzędzi do samodzielnego i twórczego pogłębiania wiedzy z danego obszaru, motywujący do stawiania pytań i szukania odpowiedzi, dotyczących zarówno teorii, jak i ich praktycznych implikacji, umożliwiający prowadzenie dyskusji w relacji uczeń i mistrz.
Sylwetki tutorów

dr hab. Martyna Pryszmont, prof. UWr
Jestem zatrudniona w Instytucie Pedagogiki UWr w Zakładzie Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych, gdzie prowadzę Pracownię Metodologii Badań nad Edukacją.
Ukończyłam klasę literacko-teatralną w III LO we Wrocławiu i Pedagogikę na UWr. Z wykształcenia jestem pedagogiem i andragogiem zajmującym się edukacją dorosłych. Jestem członkinią zarządu Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, uczestniczką Transdyscyplinarnej Sieci Badaczy Jakościowych oraz angażuję się w prace komisji w ramach IDUB.
W 2024 r. ukończyłam Akademię Tutoringu na Uniwersytecie Wrocławskim.
Aktualnie zajmuję się badaniami nad edukacyjnym potencjałem muzyki rap, realizując grant wewnętrzny IDUB pt. „Nieformalne uczenie się dorosłych z utworów muzyki rap”. Kultura popularna stanowi dla mnie szczególne miejsce poszukiwania źródeł uczenia się dorosłych. Fascynuje mnie także biograficzność oraz uczenie się z biografii własnej i innych. W moim rozwoju naukowym ważne miejsce zajmują także prowadzone przeze mnie badania nad ukrytym programem edukacji. Następnie te poświęcone macierzyństwu, które zrealizowałam sięgając do metodologii badań posługujących się sztuką wykorzystując w tym celu m.in. fotografie oraz etiudy filmowe. Metodologia badań jakościowych jest moją pasją, fascynuje mnie wiedza w tym zakresie oraz prowadzenie tego typu poszukiwań badawczych.
Z ogromną przyjemnością angażuję się w dydaktykę akademicką. Niezwykle cenię sobie pracę ze studentami i obustronne uczenie się. Prowadząc zajęcia staram się dawać studentom przestrzeń do dzielenia się swoim osobistym doświadczeniem życiowym oraz pasjami, które traktuję jako najważniejsze obszary ich uczenia się. W swojej pracy dydaktycznej sięgam także do metod wizualnych, tj. fotografii, teledysku i filmu. Wspólnie realizujemy projekty edukacyjne, które odpowiadają na aktualne potrzeby społeczne.
Prywatnie inspiruje mnie fotografia, street art, filmy Pedro Almodovara oraz twórczość Taco Hemingwaya. Lubię podróżowanie, zarówno to po świecie, jak i w głąb siebie.
Zapraszam serdecznie do udziału w tutoringu naukowym, podczas którego będziemy mieli okazję rozwijać Wasze zainteresowania metodologiczne i badawcze.
dr Marek Podgórny
Pracuję w Zakładzie Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Jednocześnie współkoordynuję prace Międzynarodowej Katedry UNESCO Lifelong Guidance and Counseling oraz projekt międzyuczelnianej sieci UNITWIN NETWORK Life designing interventions (counseling, guidance, education) for decent work and sustainable development, skupiającej ponad 20 uczelni z całego świata. Jestem również trenerem rozwoju osobistego oraz certyfikowanym tutorem i coachem (ICC). Obecnie jestem także kierownikiem studiów podyplomowych Coaching i Life Design.
W pracy wykorzystuję podejście holistyczne. Specjalizuję się w coachingu kariery, edukacyjnym, pracowniczym i życiowym. Jest współtwórcą programu Coaching dla Studentów.
Moje zainteresowania naukowe koncentrują się na metodologii badań społecznych, edukacji dorosłych, teorii organizacji i zarządzania, zarządzaniu wiedzą osobistą i coachingu.
W ramach dydaktyki akademickiej, od lat realizuję następujące przedmioty: Metodologia badań społecznych, Podstawy coachingu, tutoringu i mentoringu, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Podstawy zarządzania wiedzą.
Prywatnie jestem mężem i ojcem, pasjonuję się fotografią i turystyką górską, szczególnie uprawianą w towarzystwie mojego psa.
Zapraszam do udziału w tutoringu rozwojowym wszystkich, którzy chcą lepiej poznać siebie, swoje słabe i mocne strony, zastanowić się nad własnymi strategiami działania i podejmowania decyzji, tak by rozwinąć samoświadomość oraz poprawić własną efektywność w życiu prywatnym i na uczelni, a w przyszłości podjąć trafne decyzje odnośnie dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej.


dr Violetta Drabik-Podgórna
Jestem zatrudniona w Instytucie Pedagogiki UWr w Zakładzie Poradoznawstwa. Ponadto od 2013 roku współkoordynuję prace Międzynarodowej Katedry UNESCO Lifelong Guidance and Counseling oraz projekt międzyuczelnianej sieci UNITWIN NETWORK Life designing interventions (counseling, guidance, education) for decent work and sustainable development, skupiającej ponad 20 uczelni z całego świata. Jestem również członkiem Sekcji Poradnictwa Pedagogicznego KNP PAN, redaktorką naczelną dwujęzycznego czasopisma naukowego Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy. Jednocześnie jestem doradcą/architektem kariery, trenerem rozwoju osobistego, certyfikowanym coachem ICC. Do radzenia sobie z trudnymi i nietypowymi wyzwaniami zawodowymi przygotowała mnie klasa matematyczno-fizyczna w XIV LO we Wrocławiu.
W moich badaniach podejmuję problematykę poradnictwa Life Design, odkrywam dialogiczny wymiar relacji pomocowej oraz analizuję sytuację doradczą z perspektywy etycznej. Interesują mnie także zagadnienia godnej pracy i godnego życia, nowoczesne metody pracy w poradnictwie kariery, interwencje projektowania życia, które można wykorzystać w pracy edukacyjnej i doradczej.
Dydaktyka jest moją pasją, staram się prowadzić zarówno wykłady, jak i ćwiczenia zgodnie z modelem uczenia się przez doświadczanie i wykorzystuję aktywizujące metody pracy, materiały wizualne oraz gry szkoleniowe (także online). Prowadzę zajęcia na temat podstaw pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa kariery, metod pracy doradczej i coachingowej, zarządzania karierą, wspierania rozwoju osobistego i zawodowego oraz etyki, przygotowując do pracy zawodowej przyszłych doradców, trenerów oraz coachów.
Prywatnie spełniona mama, miłośniczka Tatr, długich spacerów z psem wzdłuż morza, fotografii, muzyki gospel oraz aktywna chórzystka.
Zapraszam do udziału w tutoringu rozwojowym wszystkie osoby, które które zastanawiają się nad tym, w jaki sposób nadać sens swojemu życiu i chciałyby pracować nad odkrywaniem swoich zasobów oraz nad projektami swojej przyszłości nie tylko edukacyjnej i zawodowej, ale obejmującej także inne role życiowe.
dr Ewa Musiał
Jestem adiunktem w Zakładzie Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, nauczycielem akademickim z ponad 25-letnim doświadczeniem pedagogicznym. Moje zainteresowania badawcze obejmują pedeutologię i dydaktykę, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego etapu edukacji i rozwoju zawodowego nauczycieli.
Jestem autorką i współautorką około 80 publikacji naukowych, promotorką ponad 100 prac licencjackich oraz licznych prac magisterskich. Aktywnie uczestniczę w projektach badawczych i współpracuję z wiodącymi instytucjami edukacyjnymi. Za działalność pedagogiczną otrzymałam Srebrny Medal za Długoletnią Służbę przyznanym przez Prezydenta RP.
Prywatnie, jestem niepoprawną optymistką, która kieruje się w życiu zasadą: „Optymizm jest wiarą, która prowadzi do osiągnięć. Nic nie da się zrobić bez nadziei i zaufania”. Szczęśliwa mama. Pasjonatka literatury kobiecej, niebanalnych filmów obyczajowych. Miłośniczka perfum niszowych.
Pasja do odkrywania potencjału w innych są stałym elementem mojej pracy i życia codziennego.
Zapraszam do udziału w tutoringu naukowym. Prowadzone przeze mnie zajęcia mają na celu wszechstronne wsparcie studentów w przygotowaniu prac dyplomowych o charakterze projektowym i badawczo-wdrożeniowym. Kluczowym założeniem jest rozwijanie samodzielności badawczej, umiejętności planowania procesu badawczego, precyzyjnego formułowania tematów oraz wykorzystania różnorodnych źródeł w oparciu o rzetelną kwerendę. Staram się łączyć teorię z praktyką, co umożliwia zastosowanie wyników badań w realnych działaniach edukacyjnych.
