
Tutoring akademicki
Tutoring jest formą edukacji spersonalizowanej, dostosowanej do potrzeb, oczekiwań i możliwości każdego studenta i dostosowującej pracę do autentycznych, zidentyfikowanych zasobów i ograniczeń studenta. Szanuje jego indywidualną refleksyjność i tempo pracy. Jest procesem zorientowanym na edukacyjne, zawodowe i osobiste cele studenta, aktywizującym jego potencjał przez trening refleksyjności nad sobą, przyszłą rolą zawodową i własną karierą.
Jest to proces holistyczny, skupiający się nie tylko na celach samych w sobie, ale „na całym systemie, w którym są one umiejscowione. W naszym podejściu do tutoringu przyjmujemy, że źródłem zachowań jednostki jest nie tylko wiedza i umiejętności, ale także własna tożsamość, hierarchia wartości, system przekonań, poziom i wypracowane techniki kontroli własnych emocji, nawyki w myśleniu, uczeniu się i działaniu.
Tak rozumiany tutoring jest jednocześnie przygotowaniem studentów do samodzielnego konstruowania kariery i życia. Warunkiem koniecznym tych działań jest oparcie ich na dialogowej relacji, zaufaniu i wzajemnym szacunku.
Antropologiczne spojrzenie na edukację akademicką, pozwala dostrzec specyfikę procesu tutoringowego, którego istotą jest charakter relacji tutor-student, zaś fundamentami relacji są: uczciwość, spójność, otwartość i zaufanie. Samo zaś zaufanie wyraża się wiarą w potencjał studenta i na zasadzie wzajemności budzi zaufanie po drugiej stronie. Tym sposobem zaufanie przestaje być martwą deklaracją, a staje się aktywnym narzędziem budowania u studenta wiary we własne możliwości. Tak budowana relacja sprzyjać będzie przejmowaniu przez studenta odpowiedzialności za własny rozwój, za przygotowanie się do roli zawodowej oraz za jej przyszłą realizację.
opracowanie dr Marek Podgórny
W Instytucie Pedagogiki proponujemy naszym studentom dwie odmiany:
1/ tutoring rozwojowy – ukierunkowany na odkrywanie posiadanych zasobów oraz możliwościach ich optymalnego wykorzystania, skoncentrowany na odkrywaniu sensu uczenia się, poszukiwaniu pasji naukowych i zawodowych, wyznaczeniu dalszej ścieżki kariery, zgodnej z własnymi możliwościami, preferencjami i wartościami,
2/ tutoring naukowy – skupiający się na rozwijaniu kompetencji badawczych oraz doskonaleniu narzędzi do samodzielnego i twórczego pogłębiania wiedzy z danego obszaru, motywujący do stawiania pytań i szukania odpowiedzi, dotyczących zarówno teorii, jak i ich praktycznych implikacji, umożliwiający prowadzenie dyskusji w relacji uczeń i mistrz.
Sylwetki tutorów
dr Marek Podgórny
Pracuję w Zakładzie Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Jednocześnie współkoordynuję prace Międzynarodowej Katedry UNESCO Lifelong Guidance and Counseling oraz projekt międzyuczelnianej sieci UNITWIN NETWORK Life designing interventions (counseling, guidance, education) for decent work and sustainable development, skupiającej ponad 20 uczelni z całego świata. Jestem również trenerem rozwoju osobistego oraz certyfikowanym tutorem i coachem (ICC). Obecnie jestem także kierownikiem studiów podyplomowych Coaching i Life Design.
W pracy wykorzystuję podejście holistyczne. Specjalizuję się w coachingu kariery, edukacyjnym, pracowniczym i życiowym. Jestem współtwórcą programu Coaching dla Studentów.
Moje zainteresowania naukowe koncentrują się na metodologii badań społecznych, edukacji dorosłych, teorii organizacji i zarządzania, zarządzaniu wiedzą osobistą i coachingu.
W ramach dydaktyki akademickiej, od lat realizuję takie przedmioty, jak: Metodologia badań społecznych, Podstawy coachingu, tutoringu i mentoringu, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Podstawy zarządzania wiedzą.
Prywatnie jestem mężem i ojcem, pasjonuję się fotografią i turystyką górską, szczególnie uprawianą w towarzystwie mojego psa.
Zapraszam do udziału w tutoringu rozwojowym wszystkich, którzy chcą lepiej poznać siebie, swoje słabe i mocne strony, zastanowić się nad własnymi strategiami działania i podejmowania decyzji, tak by rozwinąć samoświadomość oraz poprawić własną efektywność w życiu prywatnym i na uczelni, a w przyszłości podjąć trafne decyzje odnośnie dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej.
Wyślij zgłoszenie: marek.podgorny@uwr.edu.pl


dr Violetta Drabik-Podgórna
Jestem zatrudniona w Instytucie Pedagogiki UWr w Zakładzie Poradoznawstwa. Ponadto od 2013 roku współkoordynuję prace Międzynarodowej Katedry UNESCO Lifelong Guidance and Counseling oraz projekt międzyuczelnianej sieci UNITWIN NETWORK Life designing interventions (counseling, guidance, education) for decent work and sustainable development, skupiającej ponad 20 uczelni z całego świata. Jestem również członkiem Sekcji Poradnictwa Pedagogicznego KNP PAN, redaktorką naczelną dwujęzycznego czasopisma naukowego Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy. Jednocześnie jestem doradcą/architektem kariery, trenerem rozwoju osobistego, certyfikowanym coachem ICC. Do radzenia sobie z trudnymi i nietypowymi wyzwaniami zawodowymi przygotowała mnie klasa matematyczno-fizyczna w XIV LO we Wrocławiu.
W moich badaniach podejmuję problematykę poradnictwa Life Design, odkrywam dialogiczny wymiar relacji pomocowej oraz analizuję sytuację doradczą z perspektywy etycznej. Interesują mnie także zagadnienia godnej pracy i godnego życia, nowoczesne metody pracy w poradnictwie kariery, interwencje projektowania życia, które można wykorzystać w pracy edukacyjnej i doradczej.
Dydaktyka jest moją pasją, staram się prowadzić zarówno wykłady, jak i ćwiczenia zgodnie z modelem uczenia się przez doświadczanie i wykorzystuję aktywizujące metody pracy, materiały wizualne oraz gry szkoleniowe (także online). Prowadzę zajęcia na temat podstaw pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa kariery, metod pracy doradczej i coachingowej, zarządzania karierą, wspierania rozwoju osobistego i zawodowego oraz etyki, przygotowując do pracy zawodowej przyszłych doradców, trenerów oraz coachów.
Prywatnie spełniona mama, miłośniczka Tatr, długich spacerów z psem wzdłuż morza, fotografii, muzyki gospel oraz aktywna chórzystka.
Zapraszam do udziału w tutoringu rozwojowym wszystkie osoby, które które zastanawiają się nad tym, w jaki sposób nadać sens swojemu życiu i chciałyby pracować nad odkrywaniem swoich zasobów oraz nad projektami swojej przyszłości nie tylko edukacyjnej i zawodowej, ale obejmującej także inne role życiowe.
Wyślij zgłoszenie: violetta.drabik-podgorna@uwr.edu.pl
dr Ewa Musiał
Jestem adiunktem w Zakładzie Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, nauczycielem akademickim z ponad 25-letnim doświadczeniem pedagogicznym. Moje zainteresowania badawcze obejmują pedeutologię i dydaktykę, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego etapu edukacji i rozwoju zawodowego nauczycieli.
Jestem autorką i współautorką około 80 publikacji naukowych, promotorką ponad 100 prac licencjackich oraz licznych prac magisterskich. Aktywnie uczestniczę w projektach badawczych i współpracuję z wiodącymi instytucjami edukacyjnymi. Za działalność pedagogiczną otrzymałam Srebrny Medal za Długoletnią Służbę przyznanym przez Prezydenta RP.
Prywatnie, jestem niepoprawną optymistką, która kieruje się w życiu zasadą: „Optymizm jest wiarą, która prowadzi do osiągnięć. Nic nie da się zrobić bez nadziei i zaufania”. Szczęśliwa mama. Pasjonatka literatury kobiecej, niebanalnych filmów obyczajowych. Miłośniczka perfum niszowych.
Pasja do odkrywania potencjału w innych są stałym elementem mojej pracy i życia codziennego.
Zapraszam do udziału w tutoringu naukowym. Prowadzone przeze mnie zajęcia mają na celu wszechstronne wsparcie studentów w przygotowaniu prac dyplomowych o charakterze projektowym i badawczo-wdrożeniowym. Kluczowym założeniem jest rozwijanie samodzielności badawczej, umiejętności planowania procesu badawczego, precyzyjnego formułowania tematów oraz wykorzystania różnorodnych źródeł w oparciu o rzetelną kwerendę. Staram się łączyć teorię z praktyką, co umożliwia zastosowanie wyników badań w realnych działaniach edukacyjnych.
Wyślij zgłoszenie: ewa.musial@uwr.edu.pl


dr Katarzyna Kokot
Jestem zatrudniona w Instytucie Pedagogiki UWr, w Zakładzie Poradoznawstwa na stanowisku adiunkta dydaktycznego. Od ponad dwudziestu lat moją pasją jest logopedia, neurologopedia i logopedia ortodontyczna. Są one spoiwem łączącym dydaktykę i praktykę kliniczną. Współpracuję z klinikami ortodontycznymi oraz innymi specjalistycznymi ośrodkami terapeutyczno- rehabilitacyjnymi. W działalności dydaktycznej i klinicznej szczególną wagę przypisuję interdyscyplinarnemu ujęciu logopedii. To fundament skutecznej i rzetelnej diagnozy oraz terapii. Bliskie mi jest holistyczne spojrzenie w diagnozie i terapii, kontekst i indywidualne potrzeby pacjenta.
W moim życiu doświadczenie kliniczne i dydaktyczne przeplatają się ze sobą tworząc spójną i równoważną całość. Dydaktyka jest dla mnie spotkaniem, dialogiem i zaproszeniem do poznawania mowy, języka i komunikacji. Te treści realizuję prowadząc zajęcia m.in. z logopedii, ortodoncji, diagnozy i terapii wspomagających rozwój. Zapraszam studentów na zajęcia terenowe do miejsc, w których prowadzę terapię i tam z radością dzielę się doświadczeniem. Organizuję seminaria międzywydziałowe, których celem jest przyglądanie się zagadnieniom związanych z mową przez specjalistów z różnych dziedzin i dyscyplin. Moje główne zainteresowania koncentrują się wokół terapii ortodontyczno-logopedycznej, zaburzeń mowy i funkcji prymarnych związanych z chorobami rzadkimi, głównie genetycznymi. Zajmuję się także wspieraniem rozwoju mowy oraz zależnościami pomiędzy narządem żucia a jakością życia. Praktyką kliniczną obejmuję pacjentów w każdym wieku, zarówno tych najmłodszych, jak i najstarszych.
Z przyjemnością podnoszę kwalifikacje zawodowe, zarówno te związane z dydaktyką, jak i aktywnością kliniczną. Prowadzę też szkolenia kadr pedagogicznych, a także specjalistów z zakresu ortodoncji. Jestem członkinią Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, opiekunką Koła Naukowego Poradnictwa i Pomocy Psychopedagogicznej (Nie)Poradni.
Lubię słowa, obrazy i dźwięk. To przestrzenie, w których poszukuję twórczych możliwości uczenia się, poznawania świata i siebie. Radość odnajduję w wędrówkach górskich, podróżach do miejsc oczywistych i nieoczywistych, w dobrym kinie, i spotkaniach z drugim Człowiekiem. Zapraszam serdecznie do tutoringu rozwojowego. Wspólnie możemy stworzyć przestrzeń do rozwijania potencjałów zawodowych i osobistych.
wyślij zgłoszenie: katarzyna.kokot@uwr.edu.pl
