Program XXXVI Forum Pedagogów

Forum -3

Program XXXVI Forum Pedagogów

PEDAGOGIKA I EDUKACJA W ANTROPOCENIE

PONIEDZIAŁEK 25.11.2024
Sesje plenarne godz. 9.00 – 14.00

ORATORIUM MARIANUM, pl. Uniwersytecki 1

08.00 – 08.50 Rejestracja osób uczestniczących
09.00 – 09.30 Uroczyste rozpoczęcie konferencji

SESJA PLENARNA CZ. I
09.30 – 11.30

Moderacja: dr hab. Martyna Pryszmont, prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski

prof. dr hab. Szymon Malinowski, Uniwersytet Warszawski
Edukacja klimatyczna − co warto wiedzieć, a czego wiedzieć nie trzeba
prof. dr hab. Ewa Bińczyk, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Wyobraźnia w epoce antropocenu (ONLINE)
prof. dr hab. Maria Mendel, Uniwersytet Gdański
O czułą pedagogikę w antropocenie
dr hab. Katarzyna Majbroda, prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski
Ekologiczno-ekonomiczne katastrofy, społeczne niepokoje. O potrzebie edukacji proklimatycznej i uspołeczniania transformacji energetycznej

11.30 – 12.00 Przerwa kawowa (Sala Klubu)

SESJA PLENARNA CZ. II
12.00 – 14.00

Moderacja: dr hab. Maria Reut, prof. DSW, Uniwersytet Dolnośląski DSW

dr hab. Andrzej W. Nowak, prof. UAM, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wyobraźnia pedagogiczna dla Antropocenu – między posthumanistyczną wrażliwością a humanistycznym dziedzictwem
dr Małgorzata Owczarska, Uniwersytet Warszawski
Hydroperformatywność i miraż hydro-władzy? (ONLINE)
mgr Robert Rient, Fundacja Szamanizmu, Plemię Odry
Rzeka Odra jako osoba prawna
dr hab. Beata Gola, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński
Pytając o pedagogikę i edukację w antropocenie – rozwijanie ekologicznego współistnienia poprzez implementację etyki środowiskowej

14.00 – 15.00 Lunch (Sala Klubu)

15.00 – 16.30 – obrady w sekcjach równoległych

SEKCJA 1
Sala 2.03 budynek D; Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ul. Uniwersytecka 7/10

Moderacja: dr hab. Maksymilian Chutorański, prof. US, Uniwersytet Szczeciński

dr hab. Justyna Deszcz-Tryhubczak, prof. UWr, Jan Dudek, Martyna Obodyńska, Uniwersytet Wrocławski
Literackie lekcje o relacjach zwierzęco-ludzkich: Propozycje wykorzystania „Opowieści z głębi miasta” Shauna Tana w edukacji o antropocenie
dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek (współautorami wystąpienia są: dr Magdalena Ochwat, prof. dr hab. Piotr Skubała), Uniwersytet Śląski w Katowicach
Eduwerwa, czyli śląska edukacja klimatyczno-środowiskowa (ONLINE)
dr Michalina B. Hładun, Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
Pocahontas jako ambasadorka posthumanizmu
Michał Malinowski, Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści// Czarnów
Pedagogika Nielinearna MuBaBaO – Moc połączenia w epoce Symbiocenu

SEKCJA 2
Sala 2.04 budynek D; Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ul. Uniwersytecka 7/10

Moderacja: dr hab. Beata Gola, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński

dr Anna Mitręga, Uniwersytet Wrocławski
Czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci w konfliktowych rozstaniach rodziców − przegląd badań
mgr Piotr Maciaszek, Szkoła Doktorska Uniwersytetu Wrocławskiego
Edukacyjny potencjał popkulturowych przedstawień śmierci kierowanych do dzieci
dr Beata Maj, Uniwersytet Wrocławski
Pedagogika wobec wielowymiarowego kryzysu
dr Ewa Musiał, Uniwersytet Wrocławski
Kompetencje klimatyczne jako kluczowy element przygotowania nauczycieli. Spojrzenie studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Komunikat z badań wstępnych

SEKCJA 3
Sala 114; Collegium Antropologicum ul. Kuźnicza 35

Moderacja: dr hab. Andrzej W. Nowak, prof. UAM, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu

dr Marta Dobrzyniak, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Edukacja dla przetrwania: wartości i kultura uczenia się w czasach przełomu
dr Agnieszka Majewska-Kafarowska, Uniwersytet Śląski
Zagmatwane ścieżki człowieka w antropocenie − rozważania o bliskości i izolacji, zwierzętach, robotach i starości
dr Joanna Golonka- Legut, Uniwersytet Wrocławski
(Nie)nowa bliskość z przyrodą: Jak edukacja może kształtować, wzmacniać, zmieniać więź dorosłych z naturą – na przykładzie spacerów leśnych dla osób w okresie późnej dorosłości
mgr Anna Jasiulewicz, Szkoła Doktorska Uniwersytetu Szczecińskiego

Zmieniająca się rola uczenia się w epoce antropocenu

SEKCJA 4
Sala 220; Collegium Antropologicum ul. Kuźnicza 35

Moderacja: dr hab. Wiktor Żłobicki, prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski

dr hab. Janina Florczykiewicz, prof. UwS, Uniwersytet w Siedlcach
Rzeczywistość w dystansie – specyfika doświadczania świata w przestrzeni mediów a jej konsekwencje dla rozwoju podmiotu
dr Karol Motyl, dr Katarzyna Zalas, Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
Projektowanie uniwersalne w edukacji jako pedagogika rzeczy (nie)dostępnych
dr Alicja Mironiuk, Uniwersytet Wrocławski
Rodzicielstwo w instagramowym filtrze

16.30 – 17.00 Przerwa kawowa (Sala Klubu)

17.00 – 18.30 – obrady w sekcjach równoległych

SEKCJA 5
Sala 2.03 budynek D; Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ul. Uniwersytecka 7/10

Moderacja: dr hab. Wiktor Żłobicki, prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski

dr hab. Daria Hejwosz-Gromkowska, prof. UAM, dr Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
(Re)konstrukcje „Solidarności” w podręcznikach szkolnych – bohaterstwo, nieobecność kobiet i redukcja wiedzy 
dr Małgorzata Obrycka, Uniwersytet Gdański
Człowieczeństwo niejedno ma imię. Wychowanie do humanitaryzmu w świetle dzieciństwa Ève i Irène Curie
dr Arleta Hrehorowicz, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Pokolenie Z: wolności i prawa polityczne uznawane za kluczowe
dr Małgorzata Biedroń, dr Anna Mitręga, Uniwersytet Wrocławski
Obrazy wiktymizacji dzieci w wysokokonfliktowych rozstaniach rodziców

SEKCJA 6
Sala 2.04 budynek D; Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ul. Uniwersytecka 7/10

Moderacja: dr hab. Justyna Deszcz-Tryhubczak, prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski

dr Wojciech Trempała, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Przekonania ekologiczne młodzieży w dobie globalnego kryzysu środowiskowego
mgr Edyta Halista-Telus, Politechnika Koszalińska
Przeciwdziałanie negatywnym skutkom antropocenu poprzez kształtowanie postaw obywatelskich u dzieci
dr Katarzyna Odyniec, Uniwersytet w Białymstoku
Wielki ogień na Maderze, wielka woda w Polsce. Dwie postawy społeczności lokalnych wobec klęsk żywiołowych
dr Hanna Achremowicz, Uniwersytet Wrocławski
Edukatorzy w czasach (poli)kryzysu. Rola asystentów międzykulturowych we wspieraniu uczniów z doświadczeniem uchodźctwa

SEKCJA 7
Sala 114; Collegium Antropologicum ul. Kuźnicza 35

Moderacja: dr hab. Rafał Włodarczyk, prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski

dr Szymon Dąbrowski, Uniwersytet Pomorski
Antropocen w perspektywie polskich badań pedagogiczno-religijnych
dr Iwona Zychowicz, Politechnika Koszalińska
Człowiek miarą wszechrzeczy jest? Rzecz o edukacji ekologicznej
dr Grażyna Lubowicka, Uniwersytet Wrocławski
Od troski do polityki troski
dr Tomasz Łączek, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Sukces życiowy w czasach polikryzysu – rozważania z wątkiem (nie)oczywistej koncepcji antropocenu

SEKCJA 8
Sala 220; Collegium Antropologicum ul. Kuźnicza 35

Moderacja: dr hab. Katarzyna Jasikowska, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

dr hab. Jacek Schindler
Do czego i jak edukuje kapitalizm z żarliwym poparciem humanistów
dr Wojciech Ufel, Uniwersytet Wrocławski
Poza ekomodernizm, utopię i nihilizm: ekotragedia i katharsis
dr Franciszek Chwałczyk, Uniwersytet Wrocławski
Ucząc nawigacji na antropo(s)cenie, przyuczając do polemocenu – wielość a sprawczość
dr Monika Humeniuk, Uniwersytet Wrocławski
,,Widmo krąży po świecie Zachodu – widmo religii” (P. Sloterdijk). O postsekularnej wędrówce pojęć, idei i praktyk w antropocenie – impulsy pedagogiczne

19.30 – 21.30 Kolacja Art Hotel ul. Kiełbaśnicza 20

WTOREK 26.11.2024
INSTYTUT PEDAGOGIKI, ul. Dawida 1

SESJA PLENARNA CZ. III
09.00 – 11.30 AULA

Przywitanie: dr hab. Martyna Pryszmont, prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski
Moderacja: dr Monika Humeniuk, Uniwersytet Wrocławski

Małgorzata Tracz, posłanka na Sejm RP
W stronę zielonej pedagogiki – pięć pilnych zadań dla współczesnej edukacji
dr hab. Maksymilian Chutorański, prof. US, Uniwersytet Szczeciński
Pedagogika (nie)antropocentryczna
dr Andrzej Marzec, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Mroczna pedagogika (ONLINE)
dr hab. Maria Reut, prof. DSW, Uniwersytet Dolnośląski DSW
Pedagogika jako refleksja egzystencjalna
dr hab. Katarzyna Jasikowska, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński
Practice what you teach!

11.30 – 12.00 Przerwa kawowa – sala 44

Plemię Odry (stoisko informacyjne) – korytarz przy Auli
Plemię Odry w składzie: Monika Kręcisz-Kozłowska, Magda Matuszewska, Aleksander Kunicki, Kamila Dąbrowska, Monika Brzezińska Okoń, Marta Dworakowska, Katarzyna Szymańska, ⁠Justyna Janus, Piotr Kowalik, Karolina Gawlik

Sekcja posterowa – korytarz przy sali 44

dr Joanna Godawa, Uniwersytet Śląski
W poszukiwaniu symbiotycznej literatury dla dzieci. Współpraca. Nadzieja. Współistnienie – poster
mgr Sabina Wojtysiak, mgr Karol Maślany, Szkoła Doktorska Uniwersytetu Wrocławskiego
„Żółtki, czarnuchy i ciapaci” – codzienne doświadczenia rasizmu w wybranych relacjach zagranicznych YouTuberów mieszkających w Polsce – poster
mgr Jarosław Rutkowski, Uniwersytet Warszawski
Dom kultury jako forma otwarta. W stronę pedagogiki publicznej – poster

12.00 – 14.00 – obrady w sekcjach równoległych
INSTYTUT PEDAGOGIKI, ul. Dawida 1

SEKCJA 9
Sala 50

Moderacja: prof. dr hab. Maria Mendel, Uniwersytet Gdański

dr Aneta Makowska, Uniwersytet Szczeciński
Edukacja w antropocenie: o trzech rozproszonych praktykach performatywnych
dr Jacek Małczyński, Uniwersytet Wrocławski
Interwencja muzealna oraz zwołanie kolektywu jako strategie animowania antropocenu
mgr Weronika Fibich, Akademia Sztuki w Szczecinie (ONLINE)
Don’t stress Prymnesium parvum – SzczODRA jako przykład artywizmu
mgr Weronika Mazurek, Szkoła Doktorska Uniwersytetu Wrocławskiego
Gatunki stowarzyszone: nowe narracje i ćwiczenia z wyobraźni

SEKCJA 10
Sala 32

Moderacja: dr hab. Jacek Schindler

dr hab. Renata Tomaszewska, prof. UKW, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Sztuczna inteligencja a zrównoważony rozwój. Ukryte koszty ekologiczne
dr Agnieszka Klimska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie,
dr Marcin Leźnicki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Edukacja wobec fałszywych narracji na temat zmiany klimatu
dr Jolanta Kędzior, Uniwersytet Wrocławski
Greenwashing w reklamie jako wyzwanie edukacyjne (na przykładzie spotu „W poszukiwaniu źródeł smaku Almette”)
dr Kacper Radzki, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
Wstyd jako narzędzie społecznego nacisku i motywacja do zmiany w kontekście wyzwań antropocenu

SEKCJA 11
Sala 21

Moderacja: dr hab. Daria Hejwosz-Gromkowska, prof. UAM, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

dr hab. Marta Ryniejska-Kiełdanowicz, prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski, mgr Ewa Lebioda, Uniwersytet Wrocławski
Komunikacja środowiskowa w Danii: Rola edukacji w budowaniu ekologicznej świadomości społecznej
dr Adrianna Nizińska, Uniwersytet Wrocławski
Szwedzkie uniwersytety wobec edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Między afirmacją a kontestacją
dr Beata Pietkiewicz-Pareek, Uniwersytet Wrocławski
Slumsy w Radżastanie a zmiany klimatyczne
mgr Magdalena Anna Reichardt, Szkoła Doktorska Uniwersytetu Szczecińskiego
Rewitalizacja materialna i społeczna na północnym pograniczu polsko-niemieckim

SEKCJA 12
Sala 52

Moderacja: dr hab. Katarzyna Majbroda, prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski

dr hab. Edyta Zierkiewicz, prof. UWr, (współautorzy: Dorota Hennig, Zuzanna Kołodziej, Marcin Surowski), Uniwersytet Wrocławski
Seks jako remedium na pandemiczne lęki?: Jakościowa analiza swobodnych wypowiedzi internautów na temat relacji i kontaktów seksualnych w „czasach lockdownu”
dr Beata Skotnicka, dr hab. Agnieszka Kamyk-Wawryszuk, dr Magdalena Zając, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Klęski żywiołowe jako zagrożenie dostępności edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością
Emilia Pomarańska, Uniwersytet Wrocławski
Zmiany antropogeniczne a zdrowie człowieka − co wiemy o występowaniu chorób przewlekłych i działalności człowieka?
dr Jolanta Lipińska-Lokś, dr Agnieszka Nowicka, Uniwersytet Wrocławski
Kondycja psychiczna studentów pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego w czasach polikryzysu – komunikat z badań

13.30 – 14.30 Lunch – sala 44

14.30 – 15.00 Podsumowanie konferencji – sala 50

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER