
XXXVII Forum Pedagogów
Podmiotowe, rodzinne i instytucjonalne zasoby w profilaktyce, psychoedukacji i rehabilitacji społecznej – konteksty interdyscyplinarne
Zakład Profilaktyki i Resocjalizacji w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego ma zaszczyt zaprosić na XXXVII Konferencję Naukową Forum Pedagogów, która odbędzie się w dn. 20-21 listopada 2025 r. we Wrocławiu.
O KONFERENCJI:
Z perspektywy optymalizacji działań profilaktycznych, psychoedukacyjnych i rehabilitacyjnych kluczowym zagadnieniem jest wzmacnianie systemów zasobowych jednostek i grup społecznych. Znaczenie procesów przeciw-działania erozji i restytucji zasobów utraconych, generowania nowych i usprawniania regulacji systemu zasobowego w powyższych kontekstach edukacyjnych jest kluczowe. Wzmacnianie funkcjonalności tych systemów jest jedyną uzasadnioną opcją, gdy w grę wchodzi redukowanie lub kompensowanie ryzyka związanego z działaniem ograniczeń, obciążeń i presji, które nie poddają się istotnym modyfikacjom ze względu na swoją naturę biopsychiczną lub socjokulturowe uwikłania. Powyższy sposób myślenia ma solidne oparcie w licznych teoriach naukowych. W profilaktyce teoretycznym punktem odniesienia jest teoria zachowań problemowych/ ryzykownych Richarda i Shirley Jessorów oraz gromadzona od ponad połowy XX-go wieku wiedza z badań nad zjawiskiem resilience (Emma Werner, Norman Garmezy, Michael Rutter, Ann Masten i in.), czy salutogenezą (Aaron Antonovsky), a także nieco nowsza teoria pozytyw-nego rozwoju młodzieży Richarda Lernera i współautorów. Wątki powyższe są rozwijane i integrowane w pracach polskich badaczy profilaktyki – głównie Zbigniewa Gasia i Krzysztofa Ostaszewskiego.
Z kolei w dziedzinie resocjalizacji takim teoretycznym punktem odniesienia mogą być idee zawarte w resocjalizacyjnej pedagogii Czesława Czapowa, czy koncepcji twórczej resocjalizacji prof. Marka Konopczyńskiego.
W szerokim kontekście edukacyjnym możemy powiązać idee wzmacniania zasobów z pedagogiką emancypacyjną, zajętą poznawaniem uwarunkowań i dobrodziejstw efektywnego konfrontowania się jednostek i zbiorowości z różnymi postaciami opresji i wykluczenia. Budowanie kompetencji emancypacyjnej (czyli umiejętności rozpoznawania opresji, asertywnego wyrażania niezgody, w sposób sprzyjający własnemu dobrostanowi i doskonaleniu otoczenia) jest w tym kontekście głównym zadaniem edukacji. Kompetencję emancypacyjną można postrzegać jako meta zasób, czyli widzieć w niej czynnik decydujący o podmiotowej zdolności jednostek do owocnego korzystania ze wszelkich innych zasobów w konfrontacjach z opresyjnymi realiami życia.
Celem konferencji jest wymiana doświadczeń, przedyskutowanie zagadnień teoretycznych i metodologicznych oraz prezentacja wyników badań w zakresie wyznaczonym tematem konferencji. Do udziału zapraszamy badaczy, praktyków, studentów i doktorantów zainteresowanych problemami profilaktyki, psychoedukacji i resocjalizacji. Chcielibyśmy stworzyć przestrzeń do refleksji i dialogu w powyższych obszarach.
Zachęcamy do zgłaszania wystąpień, dotyczących następujących problemów:
- Rodzina i inne systemy wychowania we wzajemnych relacjach.
- Rodzina a zdrowie psychiczne.
- Dysfunkcje i zagrożenia współczesnej rodziny w dobie współczesnych przemian społeczno-kulturowych.
- Zasoby instytucjonalne i rodzinne a kapitał społeczno-kulturowy.
- Rodzinne i podmiotowe czynniki w etiologii niedostosowania społecznego.
- Wychowawcze i terapeutyczne oddziaływania w profilaktyce i resocjalizacji.
- Instytucjonalne wsparcie osób niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzin.
- Resilience jako proces lub cecha: bio-psycho-społeczny kontekst zjawiska i możliwości jego wzmacniania w toku edukacji.
- Prężność, mądrość, kapitał psychologiczny: istota, pomiar, uwarunkowania i znaczenie regulacyjne.
Jesteśmy otwarci również na inne propozycje tematyczne mieszczące się w temacie konferencji.
To wydarzenie dedykujemy naszym serdecznym koleżankom, które przez lata były ważną częścią Zakładu Profilaktyki i Resocjalizacji UWr i odeszły od nas przedwcześnie – prof. Krystynie Dziubackiej i dr Barbarze Jezierskiej-Jacobson.
Organizatorzy Konferencji
KOMITET NAUKOWY KONFERENCJI:
prof. dr hab., dr h.c. Marek Konopczyński
prof. dr hab. Kazimierz Pospiszyl
prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska
prof. dr hab. Bogusław Śliwerski
prof. dr hab. Maria Deptuła
dr hab. Irena Pospiszyl prof. APS
dr hab. Jacek Pyżalski prof. UAM
dr hab. Zbigniew B. Gaś, prof. WSEI
dr hab. Jolanta Jarczyńska prof. UKW
dr hab. Krzysztof Ostaszewski
dr hab. Wioletta Tuszyńska-Bogucka prof. WSEI
dr hab. Mirosław Kowalski prof. UZ.
dr hab. Martyna Pryszmont prof. UWr
dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr
dr hab. Danuta Borecka-Biernat prof. UWr
dr hab. Ryszard Poprawa prof. UWr
dr hab. Piotr Plichta prof. UWr
dr hab. Piotr Kwiatkowski
dr Adam Szecówka
ZGŁOSZENIE REFERATU I REJESTRACJA UCZESTNIKÓW:
Zgłoszenie referatów następuje za pośrednictwem formularza online (link poniżej). Organizatorzy oczekują na propozycje tematów wystąpień konferencyjnych wraz z abstraktem do dn. 30.10.2025 r. i zastrzegają sobie prawo do odrzucenia tematów niepasujących do profilu tegorocznej konferencji.
OPŁATA KONFERENCYJNA pokrywa koszt wystąpienia, materiałów konferencyjnych, przerw kawowych, kolacji oraz certyfikat uczestnictwa.
- uczestnictwo czynne: 750 zł
- uczestnictwo bierne: 450 zł
- studenci i doktoranci: 400 zł
Opłatę konferencyjną należy wnieść do 3 listopada 2025 r.
