
XXXVII Forum Pedagogów
Podmiotowe, rodzinne i instytucjonalne zasoby w profilaktyce, psychoedukacji i rehabilitacji społecznej – konteksty interdyscyplinarne
Zakład Profilaktyki i Resocjalizacji w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego ma zaszczyt zaprosić na XXXVII Konferencję Naukową Forum Pedagogów, która odbędzie się w dn. 20-21 listopada 2025 r. we Wrocławiu.
O KONFERENCJI:
Z perspektywy optymalizacji działań profilaktycznych, psychoedukacyjnych i rehabilitacyjnych kluczowym zagadnieniem jest wzmacnianie systemów zasobowych jednostek i grup społecznych. Znaczenie procesów przeciw-działania erozji i restytucji zasobów utraconych, generowania nowych i usprawniania regulacji systemu zasobowego w powyższych kontekstach edukacyjnych jest kluczowe. Wzmacnianie funkcjonalności tych systemów jest jedyną uzasadnioną opcją, gdy w grę wchodzi redukowanie lub kompensowanie ryzyka związanego z działaniem ograniczeń, obciążeń i presji, które nie poddają się istotnym modyfikacjom ze względu na swoją naturę biopsychiczną lub socjokulturowe uwikłania. Powyższy sposób myślenia ma solidne oparcie w licznych teoriach naukowych. W profilaktyce teoretycznym punktem odniesienia jest teoria zachowań problemowych/ ryzykownych Richarda i Shirley Jessorów oraz gromadzona od ponad połowy XX-go wieku wiedza z badań nad zjawiskiem resilience (Emma Werner, Norman Garmezy, Michael Rutter, Ann Masten i in.), czy salutogenezą (Aaron Antonovsky), a także nieco nowsza teoria pozytyw-nego rozwoju młodzieży Richarda Lernera i współautorów. Wątki powyższe są rozwijane i integrowane w pracach polskich badaczy profilaktyki – głównie Zbigniewa Gasia i Krzysztofa Ostaszewskiego.
Z kolei w dziedzinie resocjalizacji takim teoretycznym punktem odniesienia mogą być idee zawarte w resocjalizacyjnej pedagogii Czesława Czapowa, czy koncepcji twórczej resocjalizacji prof. Marka Konopczyńskiego.
W szerokim kontekście edukacyjnym możemy powiązać idee wzmacniania zasobów z pedagogiką emancypacyjną, zajętą poznawaniem uwarunkowań i dobrodziejstw efektywnego konfrontowania się jednostek i zbiorowości z różnymi postaciami opresji i wykluczenia. Budowanie kompetencji emancypacyjnej (czyli umiejętności rozpoznawania opresji, asertywnego wyrażania niezgody, w sposób sprzyjający własnemu dobrostanowi i doskonaleniu otoczenia) jest w tym kontekście głównym zadaniem edukacji. Kompetencję emancypacyjną można postrzegać jako meta zasób, czyli widzieć w niej czynnik decydujący o podmiotowej zdolności jednostek do owocnego korzystania ze wszelkich innych zasobów w konfrontacjach z opresyjnymi realiami życia.
Celem konferencji jest wymiana doświadczeń, przedyskutowanie zagadnień teoretycznych i metodologicznych oraz prezentacja wyników badań w zakresie wyznaczonym tematem konferencji. Do udziału zapraszamy badaczy, praktyków, studentów i doktorantów zainteresowanych problemami profilaktyki, psychoedukacji i resocjalizacji. Chcielibyśmy stworzyć przestrzeń do refleksji i dialogu w powyższych obszarach.
Zachęcamy do zgłaszania wystąpień, dotyczących następujących problemów:
- Rodzina i inne systemy wychowania we wzajemnych relacjach.
- Rodzina a zdrowie psychiczne.
- Dysfunkcje i zagrożenia współczesnej rodziny w dobie współczesnych przemian społeczno-kulturowych.
- Zasoby instytucjonalne i rodzinne a kapitał społeczno-kulturowy.
- Rodzinne i podmiotowe czynniki w etiologii niedostosowania społecznego.
- Wychowawcze i terapeutyczne oddziaływania w profilaktyce i resocjalizacji.
- Instytucjonalne wsparcie osób niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzin.
- Resilience jako proces lub cecha: bio-psycho-społeczny kontekst zjawiska i możliwości jego wzmacniania w toku edukacji.
- Prężność, mądrość, kapitał psychologiczny: istota, pomiar, uwarunkowania i znaczenie regulacyjne.
Jesteśmy otwarci również na inne propozycje tematyczne mieszczące się w temacie konferencji.
To wydarzenie dedykujemy naszym serdecznym koleżankom, które przez lata były ważną częścią Zakładu Profilaktyki i Resocjalizacji UWr i odeszły od nas przedwcześnie – prof. Krystynie Dziubackiej i dr Barbarze Jezierskiej-Jacobson.
Organizatorzy Konferencji
ZGŁOSZENIE REFERATU I REJESTRACJA UCZESTNIKÓW:
Zgłoszenie referatów następuje za pośrednictwem formularza online (link poniżej). Organizatorzy oczekują na propozycje tematów wystąpień konferencyjnych wraz z abstraktem do dn. 30.10.2025 r. i zastrzegają sobie prawo do odrzucenia tematów niepasujących do profilu tegorocznej konferencji.
OPŁATA KONFERENCYJNA pokrywa koszt wystąpienia, materiałów konferencyjnych, przerw kawowych, kolacji oraz certyfikat uczestnictwa.
- uczestnictwo czynne: 750 zł
- uczestnictwo bierne: 450 zł
- studenci i doktoranci: 400 zł
Opłatę konferencyjną należy wnieść do 3 listopada 2025 r.